Pora na garść informacji.

Znaczenie regularnego odżywiania się

Kategoria: porada

Na zdrowie i sylwetkę ma wpływ nie tylko to, co jemy, ale także – jeżeli nie przede wszystkim – kiedy i jak często. Regularne odżywianie jest podstawą prawidłowego rozwoju organizmu.

Najważniejsze jest śniadanie

Śniadanie, choć jest najważniejszym posiłkiem zjadanym w ciągu dnia, jednocześnie jest tym najbardziej lekceważonym. Współcześnie coraz więcej osób w ogóle nie jada śniadań, czekając na pierwsze uczucie głodu, które pojawia się nagle nawet po kilku godzinach od przebudzenia. Tymczasem dietetycy apelują, że śniadanie powinno się zjadać maksymalnie do godziny od momentu przebudzenia. Stanowi ono najważniejszy posiłek w ciągu dnia, dając organizmowi pierwszą dawkę energii do funkcjonowania. Zbyt późne jedzenie śniadań bądź unikanie ich jedzenia powoduje senność, stres, dekoncentrację oraz ból głowy. Ma także fatalny wpływ na kondycję oraz wydolność całego organizmu, co może powodować znaczne obniżenie odporności i wysokie ryzyko wystąpienia chorób. Zdrowe, regularne odżywianie się powinniśmy zatem rozpocząć od regularnych, odpowiednio zbilansowanych pod względem wartości odżywczych śniadań.

Więcej posiłków i regularne odstępy

Powszechnie uważa się, że dzienna dieta powinna składać się z trzech dużych posiłków: śniadania, obiadu oraz kolacji. Tymczasem najzdrowsze dla naszego organizmu jest spożywanie większej liczby mniejszych dań i – co szalenie ważne – w regularnych odstępach czasu. Dlaczego? Organizm, któremu rzadziej dostarcza się większych ilości pokarmu, automatycznie zabezpiecza się, zwalniając metabolizm, by zaoszczędzić kalorie. To powoduje przybieranie na wadze. Duże i rzadziej jedzone posiłki powodują nagłe zwiększenie poziomu cukru we krwi i tym samym przyspieszenie produkcji tkanki tłuszczowej. Łatwo wówczas o nadwagę, a w konsekwencji o otyłość i związane z nimi schorzenia.

Pięć posiłków w ciągu dnia

Dietetycy sugerują spożywanie pięciu posiłków w ciągu dnia w regularnych odstępach czasu – najlepiej co trzy bądź cztery godziny. Posiłki te nie mogą być jednak zbyt obfite i powinny zawierać niezbędne składniki odżywcze. Wówczas organizm zachowuje szybsze tempo metabolizmu, spala kalorie i na bieżąco otrzymuje potrzebne mu do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania wartości. Co więcej, większa liczba regularnie spożywanych posiłków chroni przed nagłymi atakami głodu i podjadaniem produktów, które akurat znajdą się w zasięgu ręki, a które niekoniecznie będą zdrowe.

Zdrowe i regularne jedzenie nie jest łatwe w stosowaniu – szczególnie dziś, gdy wciąż się spieszymy i najczęściej brakuje nam czasu nawet na te podstawowe posiłki. Regularne spożywanie niezbyt dużej liczby właściwych produktów jest jednak gwarantem zdrowia, doskonałego samopoczucia oraz obniżenia ryzyka wielu chorób, warto zatem popracować nad odpowiednim „jedzeniowym” planem i jak najszybciej go wdrożyć, tym bardziej że organizm przyzwyczai się do zmiany nawyków żywieniowych bardzo szybko, z pożytkiem na całe życie.