Pora na garść informacji.

Złe nawyki żywieniowe

Kategoria: porada

Przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka, ale jeśli ma destrukcyjny wpływ na nasze zdrowie, trzeba z nim walczyć. Tak jest w przypadku złych nawyków żywieniowych. Odpowiadają one nie tylko za problemy z nadwagą lub niedoskonałości skórne. Mogą też powodować poważne choroby, takie jak osteoporoza, cukrzyca, a nawet nowotwory.

Choć często błędy w odżywianiu popełniamy nieświadomie, warto poświęcić tej sprawie uwagę i zacząć pracować nad nowymi nawykami już dziś.

Najbardziej oczywistym, co nie oznacza, że łatwym do wyeliminowania grzechem jest podjadanie. Nieplanowane przekąski mają to do siebie, że sięgamy po nie pod wpływem impulsu, przez co nie panujemy nad ich kalorycznością. Często nie należą też do najzdrowszych.

Jedz świadomie

Mówi się, że powinniśmy jeść częściej, lecz mniej – najlepiej spożywać pięć zbilansowanych posiłków dziennie. Kto jednak ma tyle czasu i siły, żeby rozplanować rozkład porcji i się tego trzymać? Najczęstszym błędem w tym zakresie jest opuszczanie śniadania powodujące spadek glukozy i słabszy metabolizm. Jeśli już zjemy coś przed głównym posiłkiem, rzadko będzie to owoc albo warzywo. Obiad natomiast jemy często tłusty, późno, w zasadzie w godzinach kolacji. Jeśli są tam warzywa, to zwykle poddane obróbce termicznej, często smażone na niezdrowym tłuszczu.

Problemem może być nie tylko to, co i jak często jemy, ale także to, jak jemy, a jemy w pośpiechu, stojąc, między obowiązkami albo nawet w ich trakcie. Zaburza to trawienie i źle wpływa na pracę układu pokarmowego.

Jak z tym walczyć?

Najważniejsze jest nastawienie. Zmiana nawyków jest trudna, a jeśli będzie dla nas przykrą koniecznością, szanse na sukces będą znikome. Zmiana sposobu odżywiania powinna być rozumiana nie jako dieta (reżim, ograniczenie), ale jako nowy styl bycia, nowy pomysł na życie, który budzi w nas entuzjazm i motywację.

Metoda drobnych kroków

Pomyśl, że tak naprawdę nie musisz zmieniać wiele, ale bardzo wiele możesz osiągnąć.

Przed wyjściem do pracy koniecznie zjedz śniadanie. Zdrowe – nie znaczy pracochłonne i niesmaczne – muesli z owocami i miodem przygotujesz w dwie minuty, a dostarczysz organizmowi cennych składników odżywczych.

Jeśli lubisz jeść, to świetnie! Dobre nawyki nie oznaczają głodzenia się, ale jedzenie często. Unikaj długich przerw między posiłkami – nie służą ani Twojemu zdrowiu, ani samopoczuciu.

Zamiast pszennej bułki z żółtym serem weź do pracy na drugie śniadanie chudy twarożek, kanapkę z pieczywa pełnoziarnistego z indykiem i pomidorem albo sałatkę. Planując obiady, kupuj więcej ryb – są zdrowe, pyszne i szybkie w przygotowaniu. Cuda czyni prosta zmiana nawyków zakupowych. Kupuj makaron żytni, kaszę zamiast ziemniaków, indyka zamiast wołowiny. Kanapkę posmaruj smakową oliwą dobrej jakości, która robi się sama (wystarczy zalać oliwą czosnek, małe papryczki albo zioła i zostawić na kilka dni). Pamiętaj też, aby warzywną część obiadu przygotować na parze albo podać surową. Między obiadem a kolacją sięgnij po owoc lub jogurt.

Jeśli będziesz jeść często, nie poczujesz głodu i łatwiej będzie walczyć z pokusą podjadania.

Celebruj posiłki. Poświęć na nie czas. To tak samo ważna część dnia jak każda inna. Niech stanowi okazję nie tylko do dbania o siebie, ale też poświęcenia chwili najbliższym, którzy jedzą razem z Tobą.