Pora na garść informacji.

Zdrowy kręgosłup

Kategoria: porada

Warto wprowadzić do naszego życia kilka zdrowych nawyków, aby cieszyć się zdrowym i mocnym kręgosłupem przez długie lata. Ból pleców towarzyszy człowiekowi od początku dziejów – jest to cena ewolucji, pionizacji postawy ciała oraz uzyskania zdolnośc do dwunożnego chodu. Z jednej strony człowiek zyskał dominację na Ziemi, z drugiej – obciążenie kręgosłupa. Na szczęście dzięki kilku prostym zasadom możemy zapobiec bólowi pleców i zachować dobrą kondycję kręgosłupa.

Ból kręgosłupa chorobą cywilizacyjną XXI wieku

Organizm ludzki stworzony jest do ruchu i ciągłych zmian pozycji, taka właśnie jest nasza natura! Współczesne życie bardzo często stawia nas jednak w sytuacjach, które są sprzeczne z naszymi naturalnymi predyspozycjami. Spędzamy wiele godzin siedząc przed komputerem, podróżujemy głównie samochodami lub komunikacją miejską, a naszą ulubioną rozrywką jest oglądanie TV, najczęściej w pozycji leżącej. Taki styl życia jest szkodliwy dla kręgosłupa oraz naszego zdrowia w ogóle. Kręgosłup jest zaangażowany w każdy nasz ruch, odpowiada za utrzymanie równowagi ciała oraz naszą postawę, dlatego też narażony jest na duże obciążenia i w łatwy sposób może ulec uszkodzeniu. W krajach wysokorozwiniętych ok. 50-80% populacji doświadcza bólu pleców.

Pierwsze poważniejsze powikłania mogą wystąpić już w 30. roku życia. Ból jest sygnałem, że kręgosłup nie działa tak, jak powinien, dlatego warto nie dopuścić do sytuacji, w której się pojawi. Jak głosi stare porzekadło: „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Jak zatem sprawić, by nasz kręgosłup był zdrowy, mocny i elastyczny? Poniżej kilka podstawowych zasad dbania o nasze plecy.

Jak zachować zdrowie i dobrą kondycję naszych pleców?

1. W pierwszej kolejności należy pamiętać o prawidłowym oddychaniu. Niedotlenienie mięśni może wpłynąć na ich osłabienie, a w konsekwencji – nieodpowiednie podtrzymanie kręgosłupa. Oddychając głęboko, zapewniamy odpowiednie wsparcie dla naszego kręgosłupa.

2. Drugą ważną kwestią dla zdrowia naszych pleców jest wybór odpowiedniego obuwia. Elastyczna i wyprofilowana podeszwa zmniejsza obciążenie kręgosłupa. Paniom zaleca się noszenie butów na obcasie nie wyższym niż 5 cm. Wysokie obcasy zwiększają obciążenie stóp, miednicy i kręgosłupa, co prowadzi do zgiętej pozycji i utraty równowagi – warto ograniczyć ich noszenie do szczególnych okazji.

3. Zdrowe odżywianie jest kluczem do utrzymania zdrowia mięśni i kości. Ilości przyjmowanego jedzenia powinny być dostosowane do potrzeb ciała. Otyłość jest bardzo niebezpieczna dla naszego kręgosłupa. Warto codziennie jeść świeże owoce, warzywa, ryby, produkty mleczne o niskiej zawartości tłuszczu, które dostarczą niezbędne do prawidłowej pracy mięśni białko, witaminę D oraz wzmacniający kości wapń.

4. Spanie w odpowiedniej pozycji odpręża i rozluźnia kręgosłup. Najbardziej wskazane jest spanie na plecach lub na boku, niekorzystne dla pleców jest natomiast spanie na brzuchu. Ważną rolę odgrywa także materac oraz poduszka, które powinny być odpowiednio dostosowane do budowy naszego ciała.

5. Silne mięśnie = zdrowe plecy. Warto regularnie wykonywać ćwiczenia wzmacniające kręgosłup. Ruch jest najlepszą ochroną dla naszych pleców. Szczególnie pozytywny wpływ na zdrowie naszych pleców mają następujące sporty: pływanie, koszykówka, siatkówka oraz aerobik.