Pora na garść informacji.

Zdrowy fast food – czy to możliwe?

Kategoria: zdrowe odżywianie

Fast foody cieszą się uzasadnioną złą opinią – są przyczyną wielu chorób i schorzeń, a mimo to wygrywają z wartościowym jedzeniem, głównie za sprawą uzależniającego smaku oraz ogólnodostępności. Czy da się stworzyć zdrową alternatywę dla fast foodów?

Dlaczego nie należy jeść fast foodów?

Fast foody – jako posiłki najczęściej przetworzone, bogate w nasycone kwasy, cukry proste i sól, wysokokaloryczne przy niemal zerowej wartości odżywczej – są przyczyną nadwagi, otyłości oraz chorób układu krążenia i serca, osłabiają układ odpornościowy i zwiększają ryzyko powstania zmian nowotworowych. Fast foody mają wysoki indeks glikemiczny – powodują nagłe wahania cukru we krwi i złudne, krótkotrwałe uczucie sytości. Z tego powodu nawet krótko po obfitym posiłku składającym się z fast foodów odczuwane jest łaknienie. Fast foody faszerowane są składnikami chemicznymi podnoszącymi ich walory aromatyczne i smakowe, przez co tak chętnie po nie sięgamy, w wielu przypadkach niemal się uzależniając. Na domiar złego, jak sama nazwa wskazuje, to szybkie jedzenie, które jest wszechobecne.

Zwolnij

Popularność fast foodów jest podyktowana w dużym stopniu współczesnym tempem życia i wygodnym, szybkim jedzeniem „na mieście”. By nauczyć się z nich zrezygnować, a następnie zastąpić zdrowymi fast foodami, w pierwszej kolejności trzeba nastawić się na to, że przygotowywanie i zjadanie posiłków będzie nam zabierało więcej czasu.

Pomysły na zdrowe fast foody

Przygotowanie zdrowego fast foodu jest jak najbardziej wykonalne. Może on mieć zdecydowanie bogatszy smak niż sztucznie aromatyzowany odpowiednik oraz zawierać cenne składniki odżywcze, czyniące go zdrowym posiłkiem, zapewniającym prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Trzeba jednak znaleźć odrobinę czasu na przygotowanie takiego posiłku w kuchni.

Większości z nas burger kojarzy się z mięsem. Jeśli nie chcemy z niego rezygnować, sięgnijmy po indyka, kurczaka lub cielęcinę, które odpowiednio doprawione i zamarynowane, są bardzo smaczne, a jednocześnie dostarczą wartości odżywczych, jednocześnie ograniczając zły tłuszcz. Najzdrowszy burger – to ten podany bez bułki. Zaserwowanie samej grillowanej wołowiny, nawet w wersji półkrwistej, dostarczy białka, żelaza i enzymów. A jeśli połączymy białko z warzywami, otrzymamy zdrowy i smaczny posiłek.

Jeśli lubimy ryby możemy w domu upiec kawałek dorsza i podać go z sałatami. Zapewnimy sobie wówczas szereg składników odżywczych, takich jak niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, zdrowe węglowodany, błonnik, magnez, potas i mnóstwo witamin. Również domowym sposobem można przygotować tortillę – warto wówczas skorzystać z mięsa z indyka czy wołowiny. Chude i bogate w białko mięso indycze doskonale spisuje się także w roli domowych, zdrowych nuggetsów – wystarczy je odpowiednio pokroić, obtoczyć w aromatycznych, naturalnych przyprawach (na przykład w ziołach) i najlepiej upiec w piekarniku. Do upieczenia placka wykorzystajmy z kolei mąkę pełnoziarnistą, a do przyrządzenia sosu – zamiast majonezu, użyjmy jogurtu naturalnego.

Frytki z batatów?

Jednym z najpopularniejszych fast foodów są pełne niezdrowej soli frytki. A przecież o wiele lepiej smakują frytki upieczone z batatów z dodatkiem oleju kokosowego. Są wówczas bogatym źródłem choćby takich składników odżywczych jak wapń, potas, fosfor, magnez, żelazo czy jod. Są po prostu zdrowe.

Zdrowa pizza

Doskonałym pomysłem na zdrowy domowy fast food jest też własnoręcznie zrobiona pizza. Najlepiej byłoby zrobić ją na własnym cieście z żytniej mąki z dodatkiem owsianych płatków. Jego wykonanie naprawdę nie jest trudne. A co potem? Pełna dowolność warzyw, owoców, zdrowych przypraw i najlepiej chudych mięs. Unikajmy jednak ketchupu i soli – może warto zamiast tego skomponować własny sos pomidorowy? Taka pizza będzie energetyczną i odżywczą bombą, doskonałym zamiennikiem najczęściej przetworzonych i zawierających zbyt dużo złych węglowodanów pizz serwowanych „na mieście”.