Pora na garść informacji.

Po zdrowie marsz – zalety Nordic Walkingu

Kategoria: aktywność fizyczna

Codzienna aktywność fizyczna jest kluczowa dla utrzymania zdrowia i dobrej kondycji. Jaką formę aktywności wybrać?

Istnieje niewiele dyscyplin sportu, które można polecić każdemu. Nie wszyscy mogą biegać, uprawiać sporty drużynowe czy trenować boks. Za to niemal każdy może uprawiać Nordic Walking, który staje się coraz bardziej popularnym sposobem zdrowego spędzania czasu.

Pochodzenie

Maszerowanie ze specjalnymi kijkami wywodzi się z Finlandii. Początkowo, w latach dwudziestych XX wieku, był to rodzaj całorocznego, suchego treningu dla narciarzy biegowych. Z czasem Nordic Walking  stał się popularną formą spędzania czasu.

Jak zacząć?

Kijki to podstawowe wyposażenie, potrzebne do uprawiania Nordic Walkingu i właściwie jedyny wydatek. Zakup kijków nie wymaga wielkiego nakładu finansowego. Można je kupić już w cenie około 50 zł. Bardziej profesjonalne kosztują około 150-200 zł. Przy doborze kijków należy zwrócić uwagę na ich długość. Powinna być dostosowana do wzrostu, co oznacza, że przedramię powinno być zgięte pod kątem 90 stopni, gdy kijki trzymane są na wysokości rękojeści, a groty opierają się o podłoże pod kątem prostym. Ważne, żeby nie mylić kijów do uprawiania Nordic Walking z kijami trekkingowymi, które są przeznaczone do innego typu wędrowania. Podstawowa różnica leży w budowie rękojeści, która jest tak skonstruowana, by optymalnie odpychać się do przodu. Kijki do Nordic Walkingu połączone są z dłonią za pomocą rękawiczki. Z kolei w przypadku kijków trekkingowych górna część rękojeści jest szeroka i dostosowana do tego, aby wygodnie się na niej opierać.

Oprócz kijków, nie jest potrzebny specjalny strój. Wystarczy dres lub inne, elastyczne, przewiewne ubranie i możemy maszerować. Chodzenie z kijkami jest łatwe do opanowania dla amatora. Nordic Walking może zacząć uprawiać każdy, bez względu na wiek i wagę. Ta dyscyplina nie wymaga też specjalnego miejsca i nawierzchni. Nordic Walking można uprawiać zarówno w lesie, jak i w terenie miejskim. To forma spędzania czasu odpowiednia na każda porę roku.

Korzyści

Nordic Walking pozwala spalić znacznie więcej kalorii niż marsz bez kijków. W ciągu godziny zwykłego chodu spala się niespełna 300 kalorii. Nordic Walking pozwala spalić ich około 400. Dzieje się tak ponieważ prawidłowy marsz z wykorzystaniem kijków angażuje w pracę nawet 90% mięśni całego ciała, uaktywniając także jego górne partie oraz mięsnie brzucha i tułowia. Co ciekawe, ten rodzaj aktywności fizycznej jest mniej meczący niż inne. Zastosowanie kijków ułatwia chód. Mniej się męcząc, możemy przejść zdecydowanie dłuższy dystans, czego konsekwencją będzie spalenie większej ilości kalorii. Uprawianie Nordic Walkingu sprzyja dotlenieniu organizmu, polepszeniu kondycji i szczupłej sylwetce. Istotne, że ten rodzaj aktywności nie obciąża stawów i nie sprzyja kontuzjom. Nadaje się więc dla osób starszych. Nordic Walking to również doskonały sposób profilaktyki żylaków i chorób układu krążenia. Kiedy chodzimy, mięśnie nóg pompują krew. Gdy układ krążenia funkcjonuje poprawnie, krew nie odkłada się żyłach. Chroni to przed powstawaniem żylaków, których konsekwencją może być groźna dla życia zakrzepica.

Nordic walking to trafny wybór dla osób, które chcą o siebie zadbać. Polepsza stan organizmu, ale i ducha. Pamiętajmy, że aktywność fizyczna podnosi poziom hormonu szczęścia – serotoniny. To także dobry sposób na spędzenie czasu w gronie bliskich czy znajomych.