Pora na garść informacji.

Zdrowe zamienniki słodyczy

Kategoria: zdrowe odżywianie

Słodycze – odwieczny problem osób odchudzających się, ale także matek, które chcą, by ich pociechy nie żyły jedynie czystym cukrem. Słodycze to nie tylko bomba kaloryczna, ale także cała gama barwników, konserwantów, spulchniaczy, tłuszczu palmowego i tłuszczów uwodornionych. W najlepszym razie zawierają cukier, choć coraz częściej zastępowany jest on syropem glukozowo-fruktozowym. Słodycze nie zawierają żadnych wartościowych składników – jedyną ich zaletą jest przyjemność z jedzenia. Czym zatem możemy zastąpić niezdrowe słodycze?

Po pierwsze, owocami! Owoce zaspokajają potrzebę słodkiego smaku, a przy tym zawierają wiele witamin i składników mineralnych. Jest to idealna przekąska zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych. Najlepszy wybór to owoce surowe spożywane w całości lub kawałkach – straty cennych składników są wtedy minimalne. Jeśli jesteśmy na diecie odchudzającej, powinniśmy mieć jednak na względzie, że owoce to również cukier, należy więc ograniczać ich spożycie. Wtedy najlepiej sprawdzają się kwaśne owoce: jabłka, porzeczki, maliny czy truskawki. Jeśli uważamy na kalorie, powinniśmy również wystrzegać się soków owocowych, nawet tych 100%.

Suszone owoce

Drugą opcją są owoce suszone. Już nawet kilka sztuk potrafi zaspokoić głód słodyczy. Są one bardzo zdrowe, musimy jedynie zwrócić uwagę czy są siarkowane, czy też nie. Lepszą opcją są te niesiarkowane, szczególnie dla dzieci. Po pierwsze są smaczniejsze, po drugie zawierają więcej składników odżywczych. Z kolei te siarkowane przed konsumpcją należy przelać wrzątkiem. Suszone śliwki poprawiają trawienie i wpływają korzystnie na apetyt. Suszone morele są dobrym źródłem wapnia, a suszona żurawina wspomaga układ moczowy w infekcjach. Pamiętajmy jednak, że 100 g owoców suszonych jest bardziej kaloryczne niż 100 g tych samych świeżych owoców – ze względu na koncentrację węglowodanów podczas procesu suszenia.

Desery z kaszą jaglaną i koktajle

Kolejną propozycją są zdrowe desery na bazie kaszy jaglanej. Kasza jaglana może być wykorzystywana do dań na słodko i na słono. W słodkim wariancie świetnie komponuje się z kawałkami owoców, musami owocowymi czy nabiałem. Z kaszy jaglanej możemy przyrządzić pyszne zapiekanki i słodkie kremy, ale także upiec ciasto bezglutenowe. Jaglanka jest bogata w witaminy z grupy B, żelazo i miedź, a także łatwo przyswajalne białko.

Dla dzieci i dorosłych przepyszną gratką będą również koktajle owocowe na bazie jogurtów, kefirów czy mleka. Będą one doskonałym źródłem wapnia, witamin i składników mineralnych pochodzących z owoców. Dla osłody można dodać odrobinę miodu.

Domowe sposoby na mały głód

Na weekend można się pokusić o upieczenie zdrowych batonów na bazie miodu czy suszonych owoców. Można do nich również dodać dobrej jakości czekoladę czy kakao. O czekoladzie mówimy, że jest dobra, gdy ma minimum 70% zawartości kakao. Im większy procent, tym będzie bardziej cierpka, ale zawartość magnezu będzie wzrastała. Dlatego też niezbyt dobrym wyborem jest biała i mleczna czekolada, gdyż zawierają one tylko śladowe ilości wartościowych składników odżywczych. W wypiekach warto też używać innych, poza pszenną, rodzajów mąki, margarynę zastąpić olejem kokosowym, a czekoladę – surowym kakao i suszonymi, zmiksowanymi owocami lub naturalnymi „słodzikami”: miodem czy stewią.

Wybierajmy zdrowsze alternatywy dla słodyczy. Jeśli zaś chcemy kupić gotowy produkt, sprawdźmy najpierw etykietę i przeczytajmy, jaki jest jego skład. Bądźmy bardziej świadomi i wybierajmy to, co zdrowe i dobre.