Pora na garść informacji.

Zdrowe zamienniki niezdrowych przysmaków

Kategoria: porada

Wraz z rosnącym poziomem świadomości żywieniowej rośnie zainteresowanie tzw. zdrową żywnością oraz naturalnymi alternatywami produktów spożywczych, szczególnie tych, które lubimy podjadać.

Niezdrowe przysmaki i ich wpływ na zdrowie

Przeciętna dieta statystycznego Polaka zawiera zbyt dużo takich składników jak sól, złe tłuszcze i węglowodany oraz cukry proste. Są one zawarte głównie w przysmakach i przekąskach, po które często sięga się pomiędzy posiłkami. Ich długotrwałe spożywanie prowadzi do problemów z układem krążenia i sercem, nadwagi, otyłości, cukrzycy oraz zaburzeń układu odpornościowego, co w konsekwencji otwiera drogę kolejnym chorobom i dolegliwościom. Czy jednak trzeba rezygnować z przysmaków takich jak chipsy, frytki, słodkie napoje i słodycze, czy też można je czymś zastąpić?

Zdrowe słone przysmaki?

Zjadamy zdecydowanie za dużo soli. Polacy przekraczają normę jej dziennego spożycia, czyli około 6 g, nawet trzykrotnie! To dlatego, że dosalamy jedzenie – choć sól zawarta jest w większości ogólnodostępnych produktów spożywczych. Bardzo popularne są również słone przekąski, takie jak chipsy czy słone paluszki oraz solone frytki. Na szczęście, całkiem łatwo o ich zdrowe zamienniki – doskonale smakują chipsy zrobione domowym sposobem z ziemniaków, buraków, jarmużu a nawet bananów. Ważne tylko, by do tego rodzaju przekąsek nie dodawać soli kuchennej. Jeśli nie można obyć się bez jej smaku, warto zamienić ją na sól himalajską, o wiele bardziej zdrową i słoną, a przy tym pozbawioną chloru i bogatą w liczne składniki odżywcze. Starajmy się także domowe chipsy piec, a nie smażyć. Podobnie sytuacja wygląda z frytkami, które można we własnym zakresie przyrządzić z batatów lub selera. Upieczone z niewielkim dodatkiem oliwy oraz przypraw, posolone ewentualnie odrobiną himalajskiej soli, szybką wyprą klasyczne, tłuste i słone frytki.

Słodkie zdrowie

Podobnie jak w przypadku soli – spożywamy o wiele za dużo pozbawionego wszelkich witamin czy wartości odżywczych, poza kaloriami, białego cukru. Sprzyja on rozwijaniu się i namnażaniu bakterii, przyspieszając tym samym rozwój wszelkich chorób oraz infekcji. Najlepiej więc wyeliminować biały cukier z diety na rzecz jego zdrowszych zamienników, takich jak niskokaloryczny cukier brzozowy (ksylitol), bogaty w żelazo, magnez i potas cukier kokosowy, mający rewelacyjny wpływ na zęby sproszkowany wyciąg z korzenia lukrecji czy bogaty w wartości odżywcze i działający leczniczo miód. Na bazie zdrowych zamienników cukru możemy przygotowywać pyszne desery owocowe, które nie obciążą tak naszego organizmu jak przetworzone słodycze. Zamiast nich warto więc na przykład zaserwować sobie niskotłuszczowy jogurt z dodatkiem jagód czy truskawek i odrobiną cukru brzozowego, świetnie także smakują grillowane owoce, np. jabłka, ananasy czy gruszki, które można podawać w miodzie.

Czekolada i słodkie napoje? Na zdrowie!

Zamiast po słodzone napoje, warto sięgać po naturalne owocowe soki, a najlepiej robić je we własnym zakresie, gdyż świeże owoce zawierają najwięcej witamin. Nie polecamy także napojów energetycznych oraz często dosładzanych napojów izotonicznych. Ich doskonałym zamiennikiem jest woda kokosowa, którą również można kupić w puszcze, butelce lub kartonie, a która zawiera bardzo dużo wartości odżywczych i praktycznie żadnych szkodzących nam składników.

Warto także – w ramach zdrowej, słodkiej przekąski – sięgnąć po dobrej jakości gorzką czekoladę. Zawiera ona zdrowe węglowodany, magnez, potas i żelazo, bardzo dobrze wpływa na pracę serca i układu krwionośnego oraz stymuluje pracę nerek. Przy tym wybornie smakuje i niemal nie zawiera cukru!