Pora na garść informacji.

Zdrowe zamienniki cukru

Kategoria: porada

W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat drastycznie wzrosło spożycie cukru i tendencja ta utrzymuje się do dziś. Tymczasem jego zbyt duża ilość w diecie ma fatalny wpływ na organizm. Słodki smak uzależnia, a odzwyczajenie się od niego zajmuje około trzy miesiące.

Wpływ cukru na człowieka

Nasi praprzodkowie spożywali rocznie nie więcej niż 2-3 kg cukru, który przeważnie zawarty był w miodzie. Współcześnie zjadamy nawet do 80 kg cukru rocznie – zarówno zawartego w różnych produktach, jak i w postaci białego cukru pozbawionego wszelkich witamin czy wartości odżywczych poza kaloriami. Ma to bardzo zły wpływ na prawidłowy rozwój i zdrowie organizmu. Cukier sprzyja rozwijaniu się i namnażaniu bakterii, dlatego też przyspiesza rozwój wszelkich chorób oraz infekcji. Udowodniono poza tym, że glukoza sprzyja rozwojowi nowotworów – jest dla nich jednym z najważniejszych produktów uczestniczących w procesie ich metabolizmu. Wiadomo również, że jeśli jakiś narząd bądź inny obszar ciała ludzkiego nadmiernie absorbuje cukier, może to oznaczać zwiększone ryzyko wystąpienia nowotworu w tym miejscu. I choć wiemy o tym od wczesnych lat trzydziestych ubiegłego wieku, wciąż w codziennej diecie – szczególnie dziecięcej – jest zbyt wiele cukru.

Cukier za cukier

Aby żyć zdrowo i obniżyć ryzyko zachorowań oraz powikłań związanych z nadmiarem cukru w diecie, należałoby go niemal zupełnie wyeliminować. Dla tych, którzy nie chcą rezygnować ze słodkiego smaku, z odsieczą przychodzą tzw. zdrowe zamienniki cukru, które pozwalają cieszyć się słodkim smakiem bez obaw o zdrowie. Jednym z najpopularniejszych jest cukier brzozowy, zwany również ksylitolem. Jak wskazuje nazwa, otrzymuje się go z drzewa brzozy, a zawiera on ponad dwa razy mniej kalorii niż zwykły cukier. Poza tym ksylitol ma właściwości odkwaszające. Innym bardzo dobrym zamiennikiem klasycznego cukru jest popularny miód. Choć zawiera w sobie cukry proste, nie ma złego wpływu na organizm – posiada natomiast silne działanie antybakteryjne i podnosi odporność. Warto zatem jeść miód nie tylko w okresie zachorowań. W poszukiwaniu zdrowych zamienników cukru nie wolno przegapić też stewii. Dlaczego? Jest kilkaset razy bardziej słodsza niż zwykły cukier i nie ma żadnych kalorii! Do tego ma działanie antybakteryjne oraz przeciwzapalne.

Kokos, klon i lukrecja…

Popularnym zamiennikiem cukru jest również cukier kokosowy. Warto go jeść choćby z uwagi na dużą zawartość magnezu, żelaza czy potasu, trzeba jednak pamiętać, że jest on także dość kaloryczny. Za to mało kalorii zawiera syrop klonowy, również bogaty w wyżej wymienione składniki. Syrop klonowy obniża także stężenie cholesterolu. Dobrym pomysłem na zdrowy zamiennik cukru jest również sproszkowany wyciąg z korzenia lukrecji. Jest on o wiele bardziej słodki od cukru białego i, co ciekawe, ma bardzo dobry wpływ na zęby: zapobiega próchnicy i powstawaniu kamienia nazębnego.