Pora na garść informacji.

Zdrowe węglowodany jako źródło energii

Kategoria: zdrowe odżywianie

Węglowodany dostarczają nam nawet 60% energii niezbędnej do codziennego funkcjonowania. Gdzie znajdziemy najzdrowsze z nich i jaki mają wpływ na nasz organizm?

Węglowodany wpływają na smak, konsystencję, kolor czy strukturę spożywanych przez nas pokarmów. To najłatwiej przyswajalne składniki odżywcze, a końcowe produkty ich przemiany, czyli dwutlenek węgla oraz woda, są bardzo łatwo usuwane z naszego organizmu. Nie oznacza to jednak, że są dla niego neutralne. Powinno się zwracać uwagę na rodzaj spożywanych węglowodanów. Tak zwane złe węglowodany znajdują się na przykład w produktach przetworzonych, zawierających konserwanty, jak słodycze, słone przekąski, słodkie napoje czy białe pieczywo, ale także w niektórych owocach: bananach, burakach, ananasach czy winogronach. Mają bardzo małą wartość energetyczną i wysoki indeks glikemiczny, co oznacza, że znacznie przyspieszają tempo wzrostu poziomu glukozy we krwi. Spożywając takie produkty, bezustannie odczuwamy apetyt i podjadamy, co ma negatywny wpływ na naszą wagę oraz zdrowie.

Zdrowe węglowodany

Indeks glikemiczny pozwala rozróżnić dobre i złe węglowodany. Dobre to te o niskim indeksie glikemicznym, które powoli podnoszą poziom glukozy we krwi, dzięki czemu organizm może w pełni wykorzystać całą dostarczaną energię, ta zaś nie odkłada się później jako tkanka tłuszczowa. Dzięki dobrym węglowodanom długo utrzymuje się poczucie sytości, co zapobiega nagłym napadom głodu. Poza tym mają one bardzo dobry wpływ na naszą gospodarkę energetyczną, wzmacniają organizm, wspomagają pracę mózgu i koncentrację. Co szczególnie ciekawe, dobre węglowodany biorą udział w podtrzymywaniu wysokiego poziomu serotoniny, czyli hormonu szczęścia. Zawierają także błonnik, który ma korzystny wpływ na układ pokarmowy, odgrywa ważną rolę w procesie trawienia i zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca, nadciśnienia tętniczego, cukrzycy typu 2 i niektórych nowotworów.

Gdzie szukać dobrych węglowodanów?

Popularność różnych diet niskowęglowodanowych sprawiła, że w powszechnym przekonaniu węglowodany zaczęły funkcjonować jako jedna z przyczyn nadwagi. Nic bardziej mylnego. Nie powinno się ograniczać spożycia węglowodanów, ponieważ stanowią one ważny element codziennego menu. Co więcej, zapewniają organizmowi prawidłowe funkcjonowanie i pełnią istotną rolę w spalaniu tłuszczu, czyli również w odchudzaniu. Ważne jednak, by ograniczać spożycie złych węglowodanów na rzecz dobrych. Dobre węglowodany występują przede wszystkim w produktach nieprzetworzonych, czyli w pełnoziarnistym pieczywie i makaronach, kaszy gryczanej, brązowym ryżu, otrębach i płatkach owsianych, bogatych w skrobię warzywach oraz warzywach strączkowych (szczególnie soczewicy, fasoli i grochu). Spożywanie tych grup produktów dostarczy organizmowi niezbędnej energii i składników do zrównoważonego rozwoju bez obawy o zbędne kilogramy.