Pora na garść informacji.

Zdrowe sposoby przyrządzania ryb

Kategoria: porada

Spożywanie ryb ma wiele zalet. Jak je przyrządzać, by nie traciły cennych wartości?

Ryby to cenny składnik diety. Polacy na tle innych narodów jedzą ich mało. To błąd, ponieważ mięso ryb zawiera duże ilości łatwo przyswajalnego białka, bogactwo witamin (A, B, D i E), minerałów (cynk, magnez, selen, potas) oraz wielonienasycone kwasy omega-3, które wspomagają prawidłową pracę serca, układu krążenia, wpływają pozytywnie na wzrok, mózg i na odporność organizmu. Jak podawać ryby, by podkreślić ich walory smakowe i zachować właściwości odżywcze?

Smacznie i zdrowo

Najzdrowsze są ryby gotowanie, parowane, pieczone oraz grillowane. Gotowana ryba jest delikatna w smaku i lekkostrawna, można przyrządzać ją np. w wywarach warzywnych. Lepiej wrzucić ją do wrzącej wody, wówczas zachowa więcej składników odżywczych. Może stanowić samodzielne danie lub być bazą pod zupę. Mięso ryby można też zmielić i uformować w pulpeciki. Taki sposób podania będzie doskonałym daniem dla najmłodszych. Również pieczenie w foli aluminiowej, z ziołami (do rybiego mięsa doskonale pasują świeży tymianek i rozmaryn) wydobędzie walory smakowe ryby (np. pstrąga czy łososia) i pozwoli zachować wartości odżywcze. Upieczoną rybę – czy to w piekarniku, czy na patelni grillowej – możemy delikatnie skropić sokiem z cytryny, który wspaniale uzupełnia smak rybiego mięsa i łagodzi intensywność jego zapachu.

Wędzone i surowe

Popularną formą przyrządzania ryb jest wędzenie, które utrwala żywność, szczególnie mięsa. Tak przyrządzone potrawy mają specyficzny aromat i smak, będący efektem odymienia drewnem. Ryby poddane wędzeniu nie dorównują jednak rybom upieczonym czy ugotowanym pod względem wartości odżywczych. W procesie wędzenia mogą też powstać niebezpieczne dla zdrowia substancje rakotwórcze – nitrozaminy. Co więcej zawierają dużą ilość soli, dlatego nie są polecane osobom z nadciśnieniem, ani ciężarnym, które powinny także zrezygnować z ryby w postaci surowej: sushi, tatara z łososia czy surowych marynowanych śledzi. Surowe ryby mogą bowiem zawierać pasożyty oraz bakterie z rodziny Listeria monocytogenes – niebezpieczne dla płodu.

Smażenie

Najzdrowiej przyrządzone są ryby pieczone i gotowane. Jednak w Polsce, niestety, najbardziej popularną formą przyrządzenia ryby jest smażenie. Smażone ryby królują nie tylko w zaciszu naszych domów, ale i w jadłodajniach w nadmorskich i nadjeziornych kurortach. Pamiętajmy, że usmażona ryba jest zazwyczaj obtoczona w bardzo kalorycznej panierce z mąki lub bułki tartej. Poza tym w procesie smażenia, pod wpływem temperatury, szybko utleniają się najcenniejsze składniki ryby – kwasy omega-3. Ważna jest także jakość oleju użytego do smażenia. Oleje rafinowane wprowadzą do dania zbędne węglowodany i niezdrowe tłuszcze. Jeśli smażymy rybę, róbmy to na zdrowych nierafinowanych olejach, jak olej kokosowy bogaty w witaminy z grupy B oraz C i E.

Prawidłowo przyrządzone ryby są bezcenne dla zdrowia.