Pora na garść informacji.

Zdrowe sosy sałatkowe – alternatywa majonezu

Kategoria: porada

W sklepach możemy obecnie kupić wszystko. Producenci wychodzą naprzeciw potrzebom zapracowanych klientów i wymyślają coraz nowsze zastępniki naturalnych produktów. Czasem wręcz wmawiają nam, że nie poradzimy sobie z przygotowaniem jakiegoś dania, więc musimy kupić gotowe. Wiele produktów opiera się na majonezie. Znajdziemy go w gotowych sosach, kanapkach i sałatkach, ale także, oczywiście, w tradycyjnej słoikowej formie.

Majonez, po który tak często i chętnie sięgamy, jest kalorycznym dodatkiem. Nawet niewielka jego ilość znacznie zwiększa wartość energetyczną dania, niezależnie od tego czy ma napis „light”, czy też nie. Jeśli dbamy o linię albo chcemy zdrowo się odżywiać, powinniśmy ograniczyć  ilość majonezu w naszym jadłospisie. Czym i jak możemy go zastąpić? Domowe sosy sałatkowe to nie tylko dobra alternatywa dla majonezu, ale także – gdy są w odpowiedni sposób wykonane – wartościowy dodatek do sałatki, surówki czy kanapki. Sosy są urozmaiceniem, które pozwala odkrywać nowe smaki i wydobywać aromat warzyw.

Dobra baza

Bazą do domowych sosów mogą być: oliwa z oliwek, olej lniany, a także jogurt naturalny, kozi lub owczy. Stosując je zamiast majonezu, możemy obniżyć kaloryczność potrawy nawet o 300 kalorii! Jeżeli potrzebujemy sosu o gęstej konsystencji, możemy użyć ugotowanych i dokładnie zmiksowanych warzyw strączkowych (biała fasola, soczewica, groch) lub awokado. Warzywa strączkowe są dobrym źródłem roślinnego białka i błonnika, zaś awokado zawiera zdrowe kwasy tłuszczowe. Tak przygotowane sosy możemy zmieszać z wybranymi przyprawami, np. sokiem z cytryny, czosnkiem, chili, kolendrą lub innymi ziołami. Zioła „podkręcą” naturalny aromat warzyw, a dzięki odpowiedniemu doprawieniu nie będziemy potrzebować dodatkowej soli, której nadmiar w diecie może być szkodliwy. Sosy możemy też wzbogacić składnikami odżywczymi, dodając do nich młody jęczmień lub nasiona chia. Nasiona chia są doskonałym źródłem kwasów omega-3 oraz omega-6, które wpływają na obniżenie cholesterolu we krwi oraz stymulują pracę mózgu. Mają też całą gamę antyoksydantów, czyli związków antyrakowych, zatrzymujących proces starzenia się komórek, oraz białko (które wspomaga odbudowę tkanki mięśniowej) i błonnik (wspierający trawienie). Młody jęczmień natomiast jest źródłem chlorofilu, czyli substancji, która wykazuje silne działanie przeciwzapalne oraz zwiększa odporność organizmu, a także ma właściwości przyspieszające gojenie się ran. Dodatkowo jest bogaty w żywe enzymy trawienne, które poprawiają pracę układu pokarmowego, a także usprawniają przemianę materii oraz oczyszczają organizm z toksyn. Jest również źródłem witamin, składników mineralnych oraz antyoksydantów, opóźniających procesy starzenia.

Jeżeli cierpimy na alergie lub nietolerancje pokarmowe, sami możemy dobierać składniki sosów, omijając np. jajka lub jogurt, dzięki czemu nie musimy czytać wielu etykiet sklepowych. Przygotowując domowe sosy, będziemy pewni, że składniki są pierwszej jakości i nie zostały do nich dodane żadne konserwanty.