Pora na garść informacji.

Zdrowe przekąski dla dzieci

Kategoria: zdrowe odżywianie

Nie da się odciąć dziecka od niezdrowych przekąsek, takich jak chipsy czy słodycze. Prędzej czy później się z nimi zetknie – jeśli nie w domu, to w grupie rówieśniczej. Należy zatem od najwcześniejszych lat uświadamiać dziecko, że one istnieją, jednocześnie pokazując ich negatywny wpływ na zdrowie i dając alternatywę w postaci zdrowych i zarazem smacznych przekąsek.

Nie ukrywaj przed dzieckiem chipsów!

Pierwszy krokiem do wdrażania dobrego nawyku podjadania zdrowych przekąsek jest nieukrywanie przed nim tych niezdrowych. Dziecko prędzej czy później – choćby za pośrednictwem kolegów i koleżanek – dotrze do tego rodzaju produktów i jeśli zacznie podjadać je w tajemnicy przed rodzicami, ci zupełnie stracą nad tym kontrolę. Dziecko od najmłodszych lat powinno być uświadamiane, jaka jest różnica pomiędzy zdrowymi i niezdrowymi przysmakami oraz do czego może prowadzić zbyt częste spożywanie przekąsek takich jak chipsy, batoniki czy żelki i słodkie napoje. Ostatecznie i tak zdecyduje samo.

Owoce i warzywa to też przekąski!

Warto od najmłodszych lat wyrobić w dziecku nawyk jedzenia owoców i warzyw. Jabłka, mandarynki, pomarańcze czy choćby chrupiąca marchew są doskonałym pomysłem na zjedzenie czegoś między posiłkami i tym samym dostarczenie maluchowi niezbędnych witamin oraz składników odżywczych. Zapewnią one dziecku także uczucie sytości, dzięki czemu nie będzie miało ochoty na dodatkowe podjadanie. Warto ponadto zachęcić dziecko do jedzenia suszonych owoców, choć nie należy podawać ich zbyt wiele, gdyż zawierają dużo kalorii.

Orzechy, ziarna i mieszanki

Bardzo dobrym pomysłem na zdrową przekąskę dla dzieci są mieszanki komponowane z orzechów, rodzynek czy suszonej żurawiny, pestek dyni, nasion sezamu oraz słonecznika. Już samo tworzenie mieszanek z tych produktów bogatych w liczne składniki odżywcze – w tym niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe – jest doskonałą zabawą dla dziecka. Tym samym oswaja dziecko z jedzeniem i rodzi pozytywną konotację, która pomoże mu wyrobić nawyk podjadania tego rodzaju produktów przez całe życie, co w efekcie może uchronić je przed wieloma dolegliwościami związanymi z układem krążenia oraz przed nadwagą i otyłością.

Jogurt z owocami i nie tylko

Każdemu dziecku z pewnością posmakuje także połączenie odtłuszczonego jogurtu z owocami: można do niego dodać np. kilka plastrów pokrojonego banana, kilka truskawek, borówek, malin albo czarnych jagód, bogatych w witaminę C. Pyszna przekąska będzie cennym źródłem białka, wapnia oraz witamin zawartych w owocach. Do jogurtu można również dodać przygotowane wcześniej mieszanki ziaren i orzechów bądź muesli, które zawierają dużo błonnika usprawniającego funkcjonowanie układu pokarmowego dziecka.

Czekolada? Tak!

Ale tylko czarna i to jak najlepszej jakości. Dziecko szybko rozpozna różnicę pomiędzy czekoladą mleczną a ciemną, zwaną również gorzką, i bez wątpienia będzie domagało się tej pierwszej. Jednak to ciemna czekolada znacznie poprawia koncentrację, zawiera węglowodany, magnez, potas i żelazo, ma doskonały wpływ na pracę serca i układu krwionośnego oraz stymuluje pracę nerek – warto więc zachęcać maluchy do podjadania właśnie jej.