Pora na garść informacji.

Zdrowe przekąski – 15 pomysłów

Kategoria: porada

Podjadanie to jeden z największych wrogów osób dbających o linię. Bardzo trudno zwalczyć w sobie ten zły nawyk. Można jednak sprawić, by stał się nawykiem zdrowym.

Dlaczego podjadamy?

Podjadanie to nawyk. Przez wielu traktowane jest nawet jak uzależnienie. Podjadamy z nudów, ze stresu, z przyzwyczajenia bądź dla przyjemności – przy książce czy filmie. Odruch podjadania powodowany jest także dietą nazbyt bogatą w cukry proste czy nasycone kwasy tłuszczowe, które powodują nagłe wahania poziomu cukru we krwi i stają się przyczyną niespodziewanych ataków głodu. Sięgamy wówczas po cokolwiek, co mamy pod ręką do zjedzenia, nie zważając na to czy jest to coś zdrowego, czy też nie.

Sposobem na uczynienie z podjadania zdrowego nawyku mogą być tzw. zdrowe przekąski, po które można sięgać, gdy tylko złapie nas nagły głód bądź zwyczajnie będziemy mieli ochotę na małe co nieco. Oto 15 pomysłów na zdrowe przekąski.

Owoce i warzywa!

W ciągu dnia powinno się spożywać pięć porcji owoców i warzyw. Owoce są doskonałym pomysłem na zdrową przekąskę. Możemy je spożywać w czystej postaci, np. (1) mandarynki i pomarańcze – doskonale smakujące, zawierające dużo witaminy C i zapewniające uczucie sytości – czy (2) świeżą marchew, której chrupanie dostarcza organizmowi licznych karotenów, witamin z grupy B czy wapnia, żelaza, miedzi i fosforu. Doskonałą i zdrową przekąską są również (3) suszone śliwki oraz (4) suszone morele. Te pierwsze chronią przed chorobami przewlekłymi oraz cukrzycą czy otyłością, a także zapobiegają osteoporozie. Suszone morele natomiast mają bardzo dobry wpływ na serce, obniżają ciśnienie krwi, wypłukują nadmiar wody z organizmu i poprawiają wygląd skóry.

Owoce oraz warzywa można także łączyć z innymi produktami. Fantastycznie smakują truskawki, które są zdrowe dla serca, obniżają poziom cholesterolu i regulują procesy trawienia (5), można je połączyć z lekkim jogurtem, który jest doskonałym źródłem białka i wapnia. Podobne i nie mniej smaczne połączenie (6) bananów z niskotłuszczowym jogurtem zapewni organizmowi dużą dawkę witamin, potasu, magnezu, fosforu i wapnia. Mniej popularnymi, jednak niezwykle ciekawymi pomysłami na warzywne, smaczne przekąski są (7) frytki z selera oraz (8) seler naciowy z dipem jogurtowym. Pieczone frytki z selera są niezwykle łatwe do zrobienia, a przy tym bardzo smaczne. Co ważne, są one niskokaloryczne i zawierają błonnik. Seler naciowy natomiast jest doskonałym posiłkiem odchudzającym – oczyszcza z toksyn i wspomaga przemianę materii. Seler naciowy z dowolnie skomponowanym dipem z chudego jogurtu to świetny pomysł na zdrową, smaczną i sytą przekąskę.

Przekąski z NNKT i błonnikiem

Ludzki organizm nie jest w stanie sam wyprodukować nienasyconych kwasów tłuszczowych, które pełnią niezbędną funkcję choćby w procesach trawienia, regeneracji i ochrony, zmniejszając ryzyko wystąpienia wielu nowotworów. Zawierają je np. (9) płatki owsiane, (10) tosty zrobione z pełnoziarnistego pieczywa czy (11) własne mieszanki takich produktów jak pestki dyni, nasiona sezamu, słonecznika i orzechów, które możemy dowolnie komponować. Tego rodzaju przekąski, których listę może uzupełnić o np. (12) muesli z dodatkiem lekkiego jogurtu, zawierają także dużo błonnika.

Zdrowa czekolada i jajko na przekąskę?

Dobrej jakości (13) gorzka czekolada jest przekąską wręcz wskazaną. Dlaczego? Poprawia koncentrację, zawiera węglowodany, magnez, potas i żelazo, ma doskonały wpływ na pracę serca i układu krwionośnego oraz stymuluje pracę nerek. Przy tym wybornie smakuje i niemal nie zawiera cukru. Także (14) gotowane jaja, choć powszechnie nie traktuje się ich w kategorii przekąsek, są na nie bardzo dobrym pomysłem. Przygotować je można w kilka minut i są bogatym źródłem białka, lecytyny i kwasów tłuszczowych omega-3. Ostatnią w tym zestawieniu przekąską są (15) krewetki. Bogate w białko i niskokaloryczne owoce morza świetnie sprawdzają się jako chrupiąca, smaczna i zdrowa przegryzka.

Podjadanie może więc być zdrowe i, jak widać, dzięki różnorodnym przekąskom można dostarczyć organizmowi wielu niezbędnych składników odżywczych.