Pora na garść informacji.

Zdrowe odżywianie – najpopularniejsze mity

Kategoria: porada

Powszechna świadomość dotycząca zasad zdrowego odżywiania się jest coraz większa. Niestety, wciąż pokutują liczne mity związane z tym, ile i czego należy spożywać, by zdrowo jeść. Przyjrzyjmy się tym najpopularniejszym.

Jajka a cholesterol

W ciągu kilku ostatnich dekad niemal na dobre zdążyło się utrwalić przekonanie o tym, że nie powinno się zjadać więcej niż trzy jaja tygodniowo, gdyż grozi to znacznym podwyższeniem poziomu cholesterolu we krwi. Najnowsze badania (np. Egg Consumption and Risk of Heart Failure in the Physicians’ Health Study czy Harvard Egg Study) obalają jednak ten mit. Udowodniono bowiem, że spożywanie jaj nie ma wpływu na stężenie złego cholesterolu we krwi i nijak ma się do związanych z nim chorób układu krążenia.

Cholesterol jest zły?

Mitem także jest to, że powinno się dążyć do jak największego obniżenia stężenia cholesterolu we krwi. Cholesterol jest nam niezbędny do życia – sami wytwarzamy go w około 75%, resztę dostarczają nam zjadane produkty. Cholesterol dzielimy na dobry (HDL) oraz zły (LDL), który prowadzi do schorzeń związanych z układem krążenia. Ten pierwszy redukuje ilość osadzającego się na ścianach tętnic cholesterolu LDL, ważny jest zatem zrównoważony i odpowiednio wysoki poziom cholesterolu HDL we krwi.

Produkty light na odchudzanie?

W latach osiemdziesiątych XX w. w USA rozpoczęła się moda na specjalne, dietetyczne wersje produktów spożywczych, które zaczęto określać mianem „light”. I bez wątpienia lekkie produkty, o obniżonej zawartości cukru czy tłuszczów, sprzyjają diecie osób odchudzających się, należy jednak mieć na uwadze, iż nie są w takich sytuacjach pożywieniem idealnym. Przede wszystkim zawierają wiele sztucznych dodatków, zaś spożywanie ich w zbyt dużej ilości może powodować niedobory witamin i innych składników odżywczych. Produkty light mogą być sporadycznym uzupełnieniem diety – nie należy jednak jej na nich opierać.

Co z tymi kaloriami?

Bardzo wiele osób swoją dietę opiera na liczeniu zawartych w pożywieniu kalorii. Nie one jednak decydują o skuteczności danej diety, tylko odpowiednie zbilansowanie w niej składników odżywczych. Przecież taką samą ilość dziennej dawki kalorii mogą dostarczyć nam zarówno warzywa, jak i słodycze, zaś efekt ich zjedzenia dla naszego organizmu będzie zgoła różny.

Słodzić słodzikiem?

Osoby chcące wyeliminować ze swojej diety cukier często sięgają po słodzik. I choć faktycznie stanowi on o wiele zdrowszy zamiennik cukru, to nie jest złotym środkiem na dosładzanie potraw czy napojów. Aby zupełnie wyeliminować zły cukier z diety, należy przede wszystkim odzwyczaić się od jego smaku, gdyż to od niego się uzależniamy. Słodzik staje temu na przeszkodzie. Odzwyczajenie się od słodkiego smaku zajmuje około trzech miesięcy.

Czy ziemniaki tuczą?

Polska jest krajem, w którym zjada się ogromne ilości ziemniaków, choć jednocześnie panuje wśród nas przekonanie, że są produktami tuczącymi. Okazuje się jednak, że nie. W 100 gramach ziemniaków znajduje się zaledwie 77 kalorii. To, co powoduje ewentualny przybór zbędnych kilogramów, to sposób ich przygotowania. Tuczące są ziemniaki z dodatkiem masła, smażone na oleju lub tak lubiane w polskiej kuchni – ze skwarkami. Najlepiej ziemniaki gotować na parze lub w mundurkach i podawać z warzywami – wówczas nie trzeba będzie martwić się wagą.