Pora na garść informacji.

Zdrowa czerwień na talerzu

Kategoria: zdrowe odżywianie

Kolor warzyw i owoców ma znaczenie nie tylko dla naszego zmysłu estetycznego. Pod danym kolorem kryją się bardzo konkretne właściwości zdrowotne. Sięgajmy po czerwone warzywa – dla naszego zdrowia!

Pomidor, papryka, rzodkiewka, burak powinny stale gościć w naszej kuchni. Kuszą piękną, intensywną barwą i smakiem. Spożywajmy je jak najczęściej – oprócz walorów smakowych, maja niezwykle korzystny wpływ na organizm. Im czerwieńsze jest warzywo, tym zdrowsze.

Dla serca i nie tylko

Czerwone warzywa są szczególnie zdrowe dla serca. Dzieje się tak przede wszystkim ze względu na zawartość barwnika z rodziny karotenoidów – likopenu. Jest to przeciwutleniacz zmniejszający ryzyko zawału serca, ponieważ pomaga usuwać z organizmu zły cholesterol i rozszerza naczynia krwionośne, co poprawia krążenie. Jak wszystkie antyoksydanty zwalcza on wolne rodniki tlenowe (cząsteczki działające negatywnie na komórki, mogące doprowadzić do ich zmian nowotworowych), działa też regenerująco na inne antyoksydanty. Badania naukowe wskazują znaczącą rolę obecności likopenu w organizmie dla profilaktyki nowotworów prostaty i szyjki macicy. Zwiększa on również odporność skóry na promieniowanie słoneczne. Najwięcej likopenu występuje w pomidorach. Co ciekawe, likopen lepiej wchłania się w wersji przetworzonej i po podgrzaniu, dlatego dostarczy nam go również keczup czy zupa pomidorowa. Niewielkie ilości znajdziemy także w czerwonej papryce i czerwonych owocach (arbuzach czy  grejpfrutach). Poza likopenem, czerwone warzywa zawierają inne cenne barwniki, w tym antycyjany wzmacniające naczynia krwionośne i beta-karoten wspomagający skórę, włosy i paznokcie.

Witaminy i minerały

Czerwone warzywa to bogate źródło potasu – również istotnego dla serca i układu krwionośnego (potas obniża ciśnienie krwi). Szczególnie dużo potasu zawierają buraki. Powinny je regularnie spożywać kobiety w ciąży, ze względu na zawartość kwasu foliowego – niezbędnego dla prawidłowego rozwoju płodu w pierwszym trymestrze. Inne składniki, których dostarczymy sobie, sięgając m.in. po rzodkiewkę czy paprykę, to: wapń (budulec kości), żelazo (zapobiega anemii), magnez (przeciwdziała kurczom mięśni). Czerwone warzywa zapewnią nam także wybór witamin – witaminy z grupy B, A i C – służące wzmocnieniu odporności organizmu, poprawieniu kondycji kości i mięśni oraz wspomagające układ nerwowy. W skład omawianych warzyw wchodzi też błonnik – przyspieszający trawienie, przeciwdziałający zaparciom, pomagający regulować poziom cukru i cholesterolu we krwi.

Smacznie i dietetycznie

Pomidor i papryka świetnie nadają się do przygotowania pożywnych zup, przecierów i past. Z buraków możemy sporządzić sok, doskonały dla sportowców i ciężarnych kobiet, rzodkiewka zaś urozmaici smak kanapek lub posłuży za szybką przekąskę. Czerwone warzywa zawierają mało kalorii, są więc dobre dla osób chcących zrzucić nadwagę. Przygotowujmy z nich pożywne surówki, przyzwyczajajmy do ich smaku dzieci. Sięgajmy po nie regularnie. To skarbnica zdrowia.