Pora na garść informacji.

Zamienniki w kuchni

Kategoria: zdrowe odżywianie

W dietach najtrudniejsze są wyrzeczenia. Trudno zrezygnować z ulubionych składników, nawet jeśli nie są zdrowe. Za tłuste, za słodkie, ciężkostrawne… Ale za to pyszne! Na szczęście kuchnia pełna jest zdrowszych zamienników.

Męka z mąką

Mąka pszenna – jeden z podstawowych składników wykorzystywanych w kuchni. Biała i puszysta. Pieczemy z niej praktycznie każdy rodzaj ciasta, używamy do zagęszczania sosów i panierowania. Dlaczego więc mielibyśmy z niej rezygnować? 85% mąki z pełnego ziarna to skrobia. Na pozostałe 15% składa się szereg wartościowych elementów – witaminy i substancje mineralne. Większość z tych dobroczynnych składników znajduje się nie w samym ziarnie, ale w jego otoczce. Mąka, którą najczęściej kupujemy jest dokładnie oczyszczona z otrębów zawiera. Dlatego białą mąkę powinniśmy od czasu do czasu zastąpić taką z pełnego przemiału. Węglowodany dodadzą nam energii, a błonnik, ważny element zdrowej diety, wpłynie korzystnie na funkcjonowanie organizmu.

Schabowy bez panierki!?

Prawie każdy ma w pamięci obraz panierowanego kotleta, który zbyt długo leżał na patelni lub pławił się w tłuszczu. Bułka tarta – podstawa panierki – chłonie ogromne ilości oleju i zamienia wartościowy kotlet w cysternę cholesterolu. Z drugiej strony, chrupka, złocista panierka to niejednokrotnie element dania, z którego trudno zrezygnować. Czy da się zatem zastąpić bułkę tartą jakimś zdrowym produktem? Oczywiście! Zamiast tradycyjnej bułki, produkowanej często z pieczywa, warto wypróbować drobno zmielone płatki owsiane, orzechy, sezam, nasiona dyni lub słonecznika.

Boli brak soli?

Zdrowa dieta wymaga ograniczenia soli. To najpopularniejsza z przypraw, znana od wieków. Niegdyś cenna jak złoto – rzymskim legionistom wydawano ją jako żołd. Wszyscy wiemy, że sól w nadmiarze szkodzi, jednak bardzo trudno wyeliminować ją z diety. Najpopularniejszą na naszych stołach przetworzoną sól jodowaną możemy próbować zastąpić sokiem z cytryny lub mieszankami ziół. Jeśli jednak pomysł ten nie zda egzaminu, sięgnijmy po „zdrowsze” odmiany tej przyprawy: sól kamienną niejodowaną lub sól himalajską.

Odpuszczę tłuszcze

Wielu osobom trudno wyobrazić sobie kanapkę bez masła lub frytki, które swój złocisty kolor i twardawą konsystencję uzyskały inaczej niż przez smażenie w głębokim tłuszczu.

Jakim zdrowym produktem można zastąpić masło? Ludziom otwartym na kuchenne eksperymenty spodoba się pewnie pasta z awokado. Każda łyżka masła zastąpiona taką pastą to o 75 kalorii mniej. Słodkie kanapki świetnie skomponują się również z pastą z banana. Nie zastępujmy jednak masła „na siłę”. Ono samo stanowi przecież zdrowszy zamiennik dla margaryn i kostek rosołowych. A co z frytkami? Ziemniaki możemy zastąpić selerem lub czerwonym buraczkiem. Ważna zmiana dotyczy również sposobu przygotowania frytek, warto upiec je w piekarniku zamiast smażyć. Ten sposób obróbki zajmuje więcej czasu, jednak efekt smakowy jest bardzo podobny, a nasz posiłek nie ocieka tłuszczem.

Jogurt z rana jak śmietana

Śmietana jest dodatkiem, który nadaje ostateczny smak i wygląd wielu zupom. Niejedna gospodyni nie wyobraża sobie, by tuż przed podaniem nie zabielić zupy śmietanką. I to nie byle 12%! Najsmaczniejsza jest przecież kremówka… Nie zapominajmy jednak o tym, że 30% tłuszczu zawartego w śmietance to solidna dawka kalorii dla naszego organizmu. Spróbujmy zatem zdrowego zamiennika w postaci jogurtu naturalnego lub kefiru. Jogurt nadaje się do niemal każdego rodzaju zupy. Kefir stosuje się w przypadku zup podawanych na zimno.