Pora na garść informacji.

Zalety jedzenia suszonych śliwek

Kategoria: porada

Suszone śliwki nie tylko dobra przekąska czy dodatek wzbogacający smak potraw. Ich spożywanie przynosi wiele korzyści.

Oto zbiór powodów, dla których warto regularnie po nie sięgać.

Przeciw otyłości i cukrzycy

Suszone śliwki zawierają dużą ilość pektyn, poprawiających perystaltykę jelit. Podobne działanie ma również zawarty w śliwkach błonnik. Dodatkowo reguluje on pracę układu trawiennego i wspomaga utrzymanie odpowiedniego stężenia cholesterolu w organizmie. Błonnik ma również pozytywny wpływ na stężenie cukru we krwi. Spożycie kilku suszonych śliwek dziennie, na przykład tuż po posiłku, wydłuży uczucie sytości i zniweluje chęć podjadania, a to klucz do zachowania prawidłowej wagi. Do prawidłowej pracy jelit przyczynia się również zawarty w skórce sorbitol, który pomaga w rozwoju bakterii jelitowych.

Ważne jednak, aby nie przesadzać z dzienną liczbą spożywanych suszonych śliwek, gdyż są one dość kaloryczne. 100 gram suszonych śliwek to ok. 360 kcal, a dla porównania świeże śliwki mają tylko 45 kcal w 100 gramach. Trzy lub cztery suszone śliwki dziennie w zupełności wystarczą. Warto zaproponować suszone śliwki dzieciom w zastępstwie słodyczy.

Cenne witaminy i minerały

Do utrzymania organizmu w dobrym stanie niezbędne jest dostarczanie mu odpowiedniej ilości witamin. Suszone śliwki są bogate w witaminę K i w beta-karoten – substancje opóźniające proces starzenia (działają pozytywnie na skórę i kości), wzmacniające wzrok i poprawiające krążenie krwi. Warto wiedzieć, że suszone śliwki mają pięć razy więcej prowitaminy A (czyli beta-karotenu) niż świeże owoce, a ze względu na duże stężenie żelaza suszone śliwki są zalecane wegetarianom.
Innym, cennym pierwiastkiem, który możemy dostarczyć sobie, dzięki śliwkom jest potas, pomagający obniżyć ciśnienie krwi, często towarzyszące schorzeniom układu sercowo-naczyniowego.

W walce z osteoporozą

Suszone śliwki odgrywają też dużą rolę w profilaktyce osteoporozy. Mają zbawienny wpływ na gęstość kości, chroniąc je przed łamliwością. Osteoporoza to choroba wyniszczająca strukturę kości. W grupie szczególnego ryzyka są kobiety, które przeszły menopauzę.

Parasol ochronny

Suszone śliwki, gwarantują nie tylko dobry stan szkieletu. Przeciwdziałają także nowotworom i chorobom układu krążenia, ponieważ usuwają wolne rodniki, które inicjują procesy nowotworowe w organizmie. Regularne spożywanie niewielkich ilości suszonych śliwek możemy więc zaliczyć do działań z zakresu profilaktyki chorób nowotworowych. Udowodnione jest również antyalergiczne działanie polifenoli.

Jak wysuszyć śliwki samemu

Suszone śliwki można przygotować samodzielnie. Trzeba wybrać bardzo dojrzałe węgierki, których skórka przy szypułce zaczyna się już lekko marszczyć. Najpierw zanurzamy owoce na minutę we wrzątku, aby skórka stała się delikatniejsza. Następnie można, choć nie trzeba, pozbawić je pestek. Rozkładamy je w piekarniku i przez dobę suszymy w temperaturze 60oC. Na końcu dosuszamy je przez kolejne 24 godziny w przewiewnym miejscu.

Opisane wyżej zalety jedzenia suszonych śliwek powinny zwrócić uwagę każdego, kto poważnie traktuje kwestię zdrowia własnego i swoich bliskich. Wystarczy tak nie wiele, by znacząco wspomóc organizm w prawidłowym funkcjonowaniu i wspierać jego odporność na zagrażające życiu choroby.