Pora na garść informacji.

Kiedy i jak zacząć dietę? Dobre rozpoczęcie i przygotowanie

Kategoria: porada

Do najczęstszych postanowień związanych z rozpoczęciem Nowego Roku należy przejście na dietę. Po  świątecznym przejedzeniu z ochotą deklarujemy chęć zmiany nawyków żywieniowych. Ale czy rzeczywiście jest to najlepszy czas na rozpoczęcie diety? Kiedy warto na nią przejść? Od czego zacząć? Jak przygotować swój organizm na zmiany?

Na to, aby zmienić swoje nawyki żywieniowe na lepsze, nie ma jednego, ściśle wytyczonego momentu. Najlepszy czas na odchudzanie jest wtedy, kiedy czujemy się zmotywowani i gotowi. Nie ma znaczenia czy to upalne lato, czy środek zimy. Z pewnością wiosną i latem jest większa dostępność wielu produktów, na których opiera się dieta. Dodatkowo liczne warzywa i owoce nie tylko są wyjątkowo smaczne, ale jednocześnie stosunkowo tanie, co też nie pozostaje bez znaczenia dla wielu osób na diecie. Ale zimą też jest rozwiązanie – warto po prostu sięgać po mrożonki.

Przed rozpoczęciem diety dobrze jest przygotować sobie do tego odpowiednie warunki w domu. Jeśli posiadamy szufladę lub barek, w którym gromadzimy słodycze na „czarną godzinę”, warto się ich pozbyć. W sytuacji ewentualnego kryzysu trudno byłoby się im oprzeć. Z pewnością pomocna będzie także rozmowa z domownikami – warto wtajemniczyć ich w swoje zamiary dotyczące odchudzania. Jeśli nie podejmą wyzwania, to przynajmniej nie będą zaskoczeni, a może nawet przestaną ostentacyjnie objadać się słodyczami w obecności osoby odchudzającej się.

Pośrednio już się przygotowaliśmy do diety. A jak wygląda bezpośrednie przygotowanie? Jeśli chcemy odchudzać się mądrze i profesjonalnie, warto skorzystać z pomocy dietetyka. W zależności od sugestii specjalisty, podstawowy pakiet badań obejmuje badania krwi i stężenia cholesterolu, ogólne badanie moczu, badania hormonów (np. tarczycy), trójglicerydów, glukozy, insuliny lub poziomu minerałów (np. żelaza) i witamin (np. D3, B12) we krwi.

Spis przykładowych badań:

  • Morfologia krwi
  • Cholesterol całkowity
  • Cholesterol HDL
  • Cholesterol LDL
  • Trójglicerydy
  • Kwas moczowy
  • Glukoza na czczo
  • Insulina na czczo
  • Kreatynina
  • Aminotransferaza asparaginowa (AST)
  • Aminotransferaza alaninowa (ALT)
  • Hormon tyreotropowy (TSH)
  • Badanie ogólne moczu

Jeśli chorujemy na niedoczynność tarczycy, pakiet badań podstawowych powinien być poszerzony o dodatkowe badania (np. USG tarczycy) oraz:

  • Trijodotyronina (FT3)
  • Tyroksyna (FT4)
  • Przeciwciała przeciwko peroksydazie tarczycowej (anty TPO)
  • Przeciwciała przeciwko tyreoglobulinie (anty TG).

Podobnie w innych jednostkach chorobowych – dostęp do szczegółowych badań prowadzi do bardziej precyzyjnych zaleceń. Jeśli leczymy się na choroby przewlekłe, warto zabrać ze sobą na pierwszą wizytę także wykaz przyjmowanych leków.

Na pierwszej wizycie u dietetyka mile widziany będzie dzienniczek żywieniowy. Jest on również cenny dla osobistej refleksji i zdania sobie sprawy z tego, jak się odżywiamy. Aby sporządzić taki wykaz, warto kilka dni przed wizytą (lub przed dietą) zanotować wszystko, to co zjemy. Istotna jest godzina posiłku, jego skład i spożywane ilości. Jeśli są jakieś produkty spożywcze, po których czujemy się źle i odczuwamy np. wzdęcia lub bóle brzucha, dobrze jest to zanotować. Aby dieta, która powstanie była smaczna, najlepiej przed wizytą zapisać wszystkie produkty, których nie lubimy jeść oraz te, za którymi przepadamy. Dobry dietetyk weźmie pod uwagę życzenia pacjenta przy bilansowaniu jadłospisu, zachowując jego skuteczność i wykluczając niezdrowe produkty.

Odchudzanie warto rozpocząć od oczyszczania organizmu. Nawet krótkie, trzydniowe oczyszczanie bazujące na owocach i warzywach sprawi, że organizm przejdzie pierwszy etap detoksu i będzie gotowy do dalszych zmian. Już przed rozpoczęciem diety warto zacząć się odpowiednio nawadniać. Adekwatna ilość wypijanej wody gwarantuje dobre tempo metabolizmu, prawidłową perystaltykę jelit i dobrą kondycję skóry. To wszystko w efekcie sprzyja świetnemu samopoczuciu, co mobilizuje do dalszej pracy nad sobą.

W ramach przygotowania do odchudzania warto pilnować regularnych pór posiłków, nawet jeszcze przed wprowadzeniem nowego jadłospisu. Dzięki temu wprowadzimy harmonię w dzienny cykl organizmu, która wpłynie pozytywnie na uporządkowanie metabolizmu, a tym samym wspomoże chudnięcie.

Z decyzją o rozpoczęciu odchudzania nie warto czekać na wyjątkowo sprzyjający czas. Odpowiedni moment jest właśnie teraz! Nie czekaj, aż pojawi się chwilowa motywacja do odchudzania, spowodowana zbliżającymi się urodzinami, weselem czy inną uroczystością rodzinną. Po prostu podejmij wyzwanie! Uzbrój się w cierpliwość i ustal jasne cele. Warto sprecyzować, ile czasu chcemy poświęcić dla osiągnięcia wymarzonej sylwetki. Ważne jest pozytywne nastawienie do siebie samego, podążanie za potrzebami i wiara w to,  że się uda. To połowa sukcesu. Resztę stanowi ciężka praca i sumienność. Nie poddawaj się przy małych kryzysach. Każdy kolejny dzień to nowa szansa na sukces! Jedna drobna porażka nie może przekreślić wszystkiego. Zatem podejmij wyzwanie, skończ z niezdrowym stylem życia i zadbaj w końcu o siebie!