Pora na garść informacji.

Zielone koktajle

Kategoria: zdrowe odżywianie

Właściwości zdrowotne i zagrożenia wynikające z picia zielonych koktajli

Zielone koktajle są prawdziwą bombą witaminową. Jako element codziennego menu mogą pomóc w dostarczeniu ważnych witamin i składników mineralnych do naszego organizmu. Stanowią dobrą alternatywę dla jednego posiłku w ciągu dnia, a także element diety odchudzającej czy oczyszczającej. Są odpowiednie dla osób w każdym wieku.

Zaletą koktajli jest szybkość przygotowania. Zazwyczaj mieszamy ze sobą kilka składników, blendujemy je – i danie gotowe. Zielone koktajle mają niezwykły, orzeźwiający smak i można je zrobić z owoców, warzyw, ulubionych przypraw i produktów.

Wartości odżywcze i dobre wchłanianie

Zielone koktajle są źródłem chlorofilu. Ten składnik, który nadaje barwę roślinom, ma wiele korzystnych właściwości – działa antybakteryjnie, usuwa pozostałości leków i toksyn z naszego ciała, usprawnia przemianę materii, wykazuje działanie antynowotworowe oraz wpływa korzystnie na układ krwionośny ze względu na zawartość żelaza i magnezu. Płynna forma koktajlu ułatwia wchłanianie składników odżywczych i pozwala na szybsze ich trawienie. Duży plusem koktajli jest możliwość połączenia paru składników, dzięki czemu dieta jest bardziej zbilansowana i zróżnicowana. Zjedzenie np. selera naciowego, natki pietruszki, jabłka i kiwi zapewne rozłożylibyśmy na kilka posiłków, a dzięki łatwej formie koktajlu jesteśmy w stanie spożywać je za jednym razem. Dzięki temu organizm się oczyszcza, a my nabieramy sił i wigoru. Warto zawsze stosować sezonowe warzywa i owoce, aby koktajle były różnorodne, co zapewnia równowagę minerałową i wachlarz smaków. Należy zwracać uwagę na jakość i świeżość owoców i warzyw oraz na dostawców – najlepiej wybierać lokalnych, znanych sadowników lub produkty certyfikowane.

Przygotowanie

Zielone koktajle najlepiej przygotowywać samodzielnie, by mieć pewność, że są świeże i nie zawierają cukrów ani konserwantów. Produkty nie muszą być idealnie zmiksowane, wyczuwalne kawałki do pogryzienia są plusem. Koktajle pobudzają trawienie, dlatego nie należy wypijać ich za jednym razem ani zastępować nimi więcej niż dwa posiłki dziennie. Lepiej zmiksować na raz mniej składników (koktajle trójskładnikowe), zwłaszcza w przypadku wrażliwości układu pokarmowego. Niektóre składniki żywności będą powodowały zwiększanie przyswajalności innych współobecnych w danym daniu składników, inne zaś będą działały jak substancje balastowe. Na przykład produkty bogate w witaminę C będą zwiększały przyswajanie żelaza oraz wapnia. Blokująco będą oddziaływały szczawiany (obecne w liściach wielu roślin, np. szczaw czy botwinka), fityniany (obecne w niektórych przetworach zbożowych z pełnego przemiału, m.in. płatkach owsianych i jęczmiennych lub mące żytniej oraz w roślinach strączkowych), kwasy uronowe, których zawartość waha się od 10% w niecelulozowej frakcji włókna roślinnego do 40% w warzywach i owocach oraz błonnik, zawierający tzw. celulozy, hemicelulozy, ligniny itp. (groch, fasola, nasiona lnu, otręby pszenne itp.). Należy też pamiętać, że dodatek ogórka osłabia przyswajanie witaminy C.

Mimo wszystkich zalet, nie można przesadzać z ilością koktajli, bowiem spożywane w nadmiarze mogą dać efekt odwrotny do zamierzonego.