Pora na garść informacji.

Warzywa idealne na domowe kotlety

Kategoria: zdrowe odżywianie

Dawno minęły czasy, kiedy jedynymi znanymi kotletami były schabowy czy mielony. Wśród licznych pomysłów na kotlety znajdziemy dużą rozmaitość propozycji stuprocentowo warzywnych. Warto spróbować, bo jak wiadomo, warzyw nigdy za wiele, a dodatkowo w formie burgerów czy kotletów mogą przekonać niejednego miłośnika krwistego steka do zwiększenia liczby produktów roślinnych w diecie.

Jakie warzywa doskonale sprawdzą się w wersji kotleta? Buraki, bataty, dynia, ziemniaki, seler, strączki (np. soczewica, cieciorka, fasola, groch), a także kalafior, czy brokuł to produkty roślinne doskonale nadające się do przygotowania wspaniałego burgera. Także kasze (np. gryczana, jaglana, czy też komosa ryżowa) w połączeniu z każdym niemalże warzywem, będą stanowiły doskonałą bazę do przygotowania jarskiego kotleta.

Dlaczego warto zastąpić tradycyjny kotlet jego warzywnym odpowiednikiem? Odpowiedzią jest przede wszystkim większa różnorodność spożywanych potraw, a to niepomijalny punkt wszystkich dobrze zbilansowanych diet. Każdy produkt dostarcza nam unikalnych połączeń składników odżywczych, stąd menu, które bazuje jedynie na kilku, systematycznie spożywanych produktach może być przyczyną niedoborów witamin i minerałów. Urozmaicenia na talerzu powinniśmy zatem wprowadzać za każdym razem, kiedy tylko mamy taką możliwość.
Poza tym, zwiększone spożycie warzyw zawsze jest ideą korzystną dla zdrowia. W tej kwestii chyba wszyscy specjaliści od zdrowego odżywiania są zgodni. Warto więc, przynajmniej raz na jakiś czas zastąpić porcję wieprzowiny kawałkiem buraka.

Aby burgery były atrakcyjne nie tylko dla dorosłych, ale i dla dzieci, zadbajmy o ciekawe dodatki i estetyczną oprawę dania. Wspaniałym pomysłem będzie przygotowanie frytek z selera czy batatów, kolorowej sałatki i ciekawego sosu (polecamy np. dip z czerwonej cebuli, własnoręcznie przygotowany ketchup, czy domowy sos tatarski) do naszego wegetariańskiego kotleta. Można też zaserwować burgera w pełnoziarnistym, razowym pieczywie, z dodatkiem świeżych warzyw – wówczas przygotujemy prawdziwe, apetyczne, dobrze zbilansowane danie.
Jeszcze inną formą zrobienia warzywnych kotletów może być przygotowanie z nich steka. Tu doskonale sprawdzi się seler lub kalafior. Co prawda na taką formę nie da się nabrać żaden miłośnik kawałka prawdziwego mięsa, jednak mimo wszystko, smak i forma warzywnych steków są zaskakujące i godne wypróbowania.

Jak już wspominaliśmy, liczba form i sposobów na przygotowanie kotletów roślinnych rośnie wprost w wykładniczym tempie. Warto szukać własnych inspiracji, smaków i pomysłów na takie niecodzienne wykorzystanie warzyw, bo oprócz nowych doznań smakowych, dostarczymy sobie mnóstwa witamin, błonnika i składników odżywczych, a dodatkowo – zaoszczędzimy trochę kalorii.