Pora na garść informacji.

Trening z piłką

Kategoria: aktywność fizyczna

Swissball, gym ball, fitball, a może piłka szwajcarska? Każda z tych nazw mówi o tym samym – gumowej piłce o średnicy od 40 do 85 centymetrów. Co takiego sprawiło, że z pozoru zwykła piłka szturmem zdobyła sale treningowe na całym świecie?

Wynalazek rodem z Włoch

Piłka fitball została wyprodukowana w latach 60. XX wieku w słonecznej Italii. Wzbudziła wówczas zainteresowanie angielskiej fizjoterapeutki, dr Mary Quinton, która zauważyła, że można ją wykorzystać do rehabilitacji dzieci cierpiących na zaburzenia neurologiczne (takie jak porażenie mózgowe). Medyczne zastosowanie piłki poszerzyła dr Susan Klein-Vogelbach ze Szwajcarii, stosując ją przy ćwiczeniach przeznaczonych dla osób borykających się z problemami ortopedycznymi. Mawia się, że to właśnie wtedy przyrząd ten zaczęto również nazywać „piłką szwajcarską”.

Fitball potrzebował jednak jeszcze kolejnych dwudziestu lat, aby z sal rehabilitacyjnych przenieść się także na treningowe. Zawdzięcza to amerykańskim fizjoterapeutom, którzy zainteresowali się piłką podczas pobytu w Europie. Śmiało można powiedzieć, że wczesne lata 90. to nowy początek dla tego przyrządu – zaczął się trend na ćwiczenia z piłką fitball!

Wybieramy idealną piłkę

Piłka treningowa w całości wykonana jest z tworzywa PCV, które jest gwarancją bezpieczeństwa podczas ćwiczeń. Wytrzymuje bowiem obciążenie nawet do 300 kilogramów! Na piłce można więc bez obaw siedzieć, leżeć, a nawet skakać. Oczywiście, w określonych przypadkach warto ustalić plan treningowy ze specjalistą, który podpowie, jakie ćwiczenia będą dla nas najlepsze.

To przyrząd dla każdego – bez względu na wiek, płeć czy stan zdrowia.

W jaki sposób wybrać odpowiednią piłkę? Należy wziąć pod uwagę nasz wzrost – im jesteśmy wyżsi, tym większa będzie średnica piłki. Przykładowo, osoba mierząca 160 cm powinna zdecydować się na piłkę gimnastyczną o średnicy 55 cm, a osoba o wzroście 170 cm – na piłkę o średnicy 65 cm. O tym, czy podjęliśmy trafną decyzję przekonamy się za pomocą prostego triku – musimy usiąść na piłce i sprawdzić, czy nasze nogi są wtedy zgięte pod kątem prostym.

Kompleksowy trening

Trening fitball może być nastawiony na cele rehabilitacyjne, relaksacyjne lub wyczynowe. W zależności od tego można kłaść nacisk na inny rodzaj ćwiczeń. Jeżeli zależy nam przede wszystkim na smukłej sylwetce, postawmy na ćwiczenia wzmacniające i rozciągające. Gdy fitball służyć ma poprawie równowagi, koordynacji czy korekcie wad postawy, skupmy się na ćwiczeniach stabilizujących.

Lekki trening z piłką fitball może być stosowany również przez kobiety będące w ciąży. Pozwala na zmniejszenie bólu kręgosłupa, a także na ćwiczenie mięśni dna miednicy.

Niestabilna podstawa, z którą stykamy się podczas zajęć z piłką gimnastyczną zmusza nas do korzystania z wielu mięśni jednocześnie. Pracuje całe nasze ciało – od barków, poprzez plecy, brzuch czy pośladki. Aktywne zaangażowanie mięśni jest niezbędne do tego, aby utrzymać równowagę na piłce. Taka zdolność świadomości ciała w przestrzeni nazywana jest propriocepcją.

Na sali albo przed telewizorem

Najprostsze ćwiczenia możemy wykonywać w domowym zaciszu – nawet podczas oglądania telewizji! Wystarczy usiąść na piłce w pozycji wyprostowanej, wziąć głęboki wdech i powoli unieść ramiona nad głową, a po chwili opuścić je, wraz z wydechem. Inną możliwością jest trzymanie piłki oburącz przed sobą, a następnie przenoszenie jej raz na lewą, raz na prawą stronę.

Bardziej zaawansowany trening powinien odbywać się już na zajęciach fitness, pod okiem profesjonalisty. Tutaj dołączyć można dodatkowe elementy, takie jak specjalne taśmy, hantle czy inne obciążenia. Sporą popularnością cieszą się układy choreograficzne z piłką. Możliwości jest wiele i z pewnością uda nam się wybrać taki rodzaj treningu, który przypadnie nam do gustu.