Pora na garść informacji.

Szał na… szparagi!

Kategoria: zdrowe odżywianie

Przez kilka ciepłych tygodni w ciągu roku możemy sięgać po świeże szparagi. Ze względu na fakt, że sezon na te wyjątkowe warzywa jest dość krótki, powinniśmy w tym okresie wykorzystywać je w naszej kuchni jak najczęściej.

Jak przygotowywać szparagi?

W zależności od tego, czy szparagi są zielone czy białe, przygotowujemy je w inny sposób. Tych pierwszych (o ile są świeże) nie trzeba obierać, wystarczy jedynie odciąć twarde końcówki lub – i jest to sposób preferowany przez wielu kucharzy – po prostu je odłamać. Białe – bardziej łykowate – należy obrać obieraczką lub nożem bez ząbków. Szparagi gotujemy w wysokim garnku w osolonej wodzie ze szczyptą cukru około 4 minut, grillujemy lub pieczemy w piekarniku nagrzanym do temperatury 200 stopni mniej więcej przez 10 minut albo gotujemy na parze (nie dłużej niż 3 minuty). Przegotowane szparagi nie są zbyt smaczne – robią się łykowate i włókniste. Dlatego warto dokładnie trzymać się czasu gotowania, jeść je al dente, chrupiące i świeże, a nawet na surowo.

Przygotowanie szparagów nie zajmuje zbyt wiele czasu, natomiast ich spożywanie przyniesie nam wiele korzyści zdrowotnych.

Prozdrowotne właściwości szparagów

Szał na szparagi nie wynika tylko i wyłącznie z ich znakomitego smaku. Wyjątkowość tego warzywa bierze się również z jego bardzo pozytywnego wpływu na ludzki organizm. Liczne witaminy, z grup A, B czy C, makroelementy, jak na przykład potas, wapń czy kwas foliowy sprawiają, że dzięki szparagom nasz organizm funkcjonuje świetnie na wielu płaszczyznach. Duża ilość błonnika, przy jednoczesnej niewielkiej kaloryczności sprawiają, że szparagi to świetna propozycja dla wszystkich dbających o zdrowie i dobrą formę. Jedząc szparagi, dbamy o nasz układ pokarmowy, pozbywamy się toksyn z organizmu, a ponadto dostarczamy mu ogromnej dawki witamin oraz minerałów.

Nie należy zapominać o walorach smakowych szparagów – zachwycają się nimi najwięksi kulinarni koneserzy.

Kilka smacznych pomysłów

Najprostszy, a przy tym niezwykle pyszny sposób na wykorzystanie szparagów to zupa szparagowa. Przygotowuje się ją bardzo szybko. By ją przyrządzić, potrzebujemy około litra bulionu warzywnego, pół kilograma białych szparagów, pół kilograma ziemniaków, pora, śmietankę oraz ulubione przyprawy. Pora kroimy w drobną kostkę, podsmażamy na maśle, dodajemy obrane i pokrojone na paski szparagi oraz ziemniaki – również w formie kostek. Warzywa zalewamy bulionem, dusimy pod przykryciem mniej więcej 15 minut, następnie zaciągamy śmietanką i doprawiamy do smaku. Znakomitym pomysłem na szybką, a jednocześnie zdrową przekąskę są natomiast szparagi w cieście francuskim. Do ich przygotowania potrzebować będziemy pęczka zielonych szparagów, ciasta francuskiego, szynki (najlepiej parmeńskiej) oraz żółtego sera. Szparagi myjemy, usuwamy twarde końce, solimy i pieprzymy, skrapiamy oliwą. Ciasto francuskie kroimy w kwadraty, na każdy kwadrat układamy kolejno szynkę, ser i łodygę szparaga. Zawijamy, dokładnie sklejamy, a ciasto smarujemy roztrzepanym jajkiem. Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 220 stopni, przez mniej więcej 15 minut. Smacznego!