Pora na garść informacji.

Synteza cysteiny

Kategoria: porada

Aminokwasy – struktury budujące białko to szeroka grupa związków organicznych, których wspólną cechą jest obecność dwóch grup funkcyjnych, a mianowicie aminowej czyli NH2 oraz karboksylowej COOH. Z uwagi na ich pochodzenia dzielimy je na aminokwasy egzogenne, czyli takie, które muszą być dostarczane wraz z pożywieniem oraz endogenne, czyli aminokwasy, które organizm jest w stanie sam sobie wyprodukować. Interesujący nas aminokwas cysteina jest właśnie aminokwasem endogennym.

Jak zatem przebiega jego synteza? Jakie posiada właściwości i korzyści dla naszego organizmu?

Ludzki organizm jest wstanie sam wyprodukować cysteinę. Powstaje ona w reakcji transsulfuracji, czyli przeniesienia atomu siarki z metioniny na serynę z udziałem cząsteczki ATP. Proces ten zachodzi w wątrobie. Z metioniny w wyniku jej odmetylowania powstaje homocysteina, a ta, reagując z seryną przy udziale CBS (czyli betasyntazy cystationiny enzymu, który w warunkach fizjologicznych pomaga w regulacji funkcjonowania komórek), daje cystationinę. Następnie, przy udziale liazy cystationinowej, rozpada się z uwolnieniem homoseryny i cysteiny. Transsulfuracja do cysteiny jest procesem nieodwracalnym i istotną rolę odgrywa tutaj obecność witaminy B6.

Znamy już mechanizm powstawania cysteiny. Przyjrzymy się teraz bliżej jego właściwościom. Ten aminokwas wspomaga prawidłowe funkcjonowanie wątroby, zapewnia zdrowe, mocne i lśniące włosy i niełamliwe paznokcie. Poprawia także kondycję naszej skóry, likwidując jej stany zapalne i chroniąc nasz organizm przed szkodliwym wpływem promieni UV. Ponadto cysteina odpowiada za usuwanie z organizmu metali ciężkich, takich jak rtęć, kadm i ołów, a u osób nałogowo palących papierosy chroni przed uszkodzeniem wątroby. Przypisuje się jej również właściwości przeciwutleniające, wchodzi bowiem w skład silnego enzymu antyoksydacyjnego – peroksydazy glutationowej (to rodzina enzymów, których głównym zadaniem jest ochrona komórek przed utlenianiem).

Nasz organizm świetnie sobie radzi z syntezą tego związku, ale cysteinę możemy również znaleźć w wielu produktach spożywczych, np. w kukurydzy, orzeszkach ziemnych oraz produktach wysokobiałkowych, a także soczewicy, wołowinie i wieprzowinie. Gdy zajdzie taka potrzeba, można ją także suplementować. Apteki oferują całą gamę preparatów L-cysteiny. Na stężenie cysteiny powinny szczególnie uważać osoby borykające się z cukrzycą, gdyż może hamować uwalnianie insuliny, natomiast tych preparatów nie powinny przyjmować dzieci i kobiety w ciąży.