Pora na garść informacji.

Stres oksydacyjny

Kategoria: porada

Zwykły stres to stan znany, niestety, każdemu. Pojawia się w wielu sytuacjach, np. wtedy gdy nie jesteśmy pewni tego, czy podołamy zadaniu, które nas czeka. Stresowi towarzyszy szereg reakcji biologicznych: napięcie mięśni, trudności z koncentracją, zdenerwowanie, ból żołądka, spocone ręce.

Jednak czy ma to cokolwiek wspólnego ze stresem oksydacyjnym? Poniekąd tak, choć nazwa jest raczej metaforyczna. Ale prowadzi do skojarzeń, które rozjaśnią przebieg tego procesu.

Kiedy dochodzi do przewagi reaktywnych form tlenu nad przeciwutleniaczami, komórki w ludzkim organizmie nie są w stanie na bieżąco zapobiegać zanieczyszczeniom na jakie są narażone. Wtedy usunięcie szkodliwych składników nie jest w pełni możliwe. To właśnie określamy mianem stresu oksydacyjnego lub tlenowego (łacińska nazwa tlenu to oxygenium).

Jest kilka rezultatów stresu oksydacyjnego. Jednym z nich jest powstawanie wolnych rodników. Powodują one, że komórki w ciele szybciej niszczeją, gdyż nie otrzymują odpowiedniej ilości składników odżywczych, które są potrzebne do odbudowy i podtrzymania prawidłowego funkcjonowania. W najgorszym wypadku może to prowadzić do całkowitego obumarcia komórek.

Co to dla nas oznacza?

Między innymi osłabienie stanu skóry (rozstępy, zmarszczki, cellulit, zmiany w napięciu skóry i w jej barwie). Efektem długofalowym może być wzrost ryzyka wystąpienia chorób układu krwionośnego: nadciśnienia, udaru, choroby wieńcowej, zawału. Długotrwały stres oksydacyjny wzmacnia objawy wielu innych chorób przewlekłych, mogąc doprowadzić do powstawania komórek nowotworowych.

Zaburzenia w równowadze pomiędzy przeciwutleniaczami, a szkodliwymi składnikami mogą dotyczyć osób narażonych na następujące czynniki:

  • przewlekły stres,
  • nadmierny wysiłek fizyczny,
  • zanieczyszczenie środowiska,
  • nałogi (zwłaszcza palenie papierosów),
  • niezdrowa dieta

 

Jak ograniczyć skutki stresu oksydacyjnego?

Obecność odpowiedniej ilości przeciwutleniaczy (np. witamin A, C, E, beta-karotenu, glutationu) w diecie prowadzi do niwelowania skutków stresu oksydacyjnego. Rośliny, które zawierają pomocne substancje, pomagają organizmowi walczyć z niechcianymi składnikami. Także zielona herbata i czerwone wino, stosowane w umiarze, wykazują korzystne działanie oczyszczające na poziomie komórkowym.

Warto zatroszczyć się o to, aby w codziennym jadłospisie pojawiały się świeże, ekologiczne warzywa i owoce, np. borówki, czarne porzeczki, winogrona, awokado, brokuły, brukselka, cebula, czosnek, kapusta, szparagi. Warto włączyć w dietę również niesłodzone, naturalne kakao i kurkumę. Przy odpowiednim odżywianiu suplementacja antyoksydantów jest zbędna.

Jeżeli odstawimy używki, zadbamy o kondycję oraz dostęp do zdrowych, nieprzetworzonych posiłków, jesteśmy w stanie ograniczyć zgubne skutki stresu oksydacyjnego.