Pora na garść informacji.

Sól himalajska

Kategoria: porada

Polska jest jednym z tych krajów na świecie, w których spożywa się najwięcej soli. Zjadamy jej nawet do trzech razy więcej niż zaleca WHO. Dobrym pomysłem na ograniczenie jej spożycia jest wprowadzenie do diety soli himalajskiej.

Sól w organizmie

Obecnie maksymalną zalecaną dawką dziennego spożycia soli jest od 5 do 6 g. Zjadamy jej jednak zdecydowanie więcej. Oprócz tego, że sól obecna jest niemal we wszystkich dostępnych produktach spożywczych, powszechnym złym nawykiem żywieniowym jest dosalanie potraw, zaś nieodłącznym elementem chyba każdej polskiej kuchni jest pełna solniczka. Tymczasem sól wiąże i blokuje wodę w organizmie, zwiększając ciśnienie krwi i znacznie podnosząc ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia i serca. Ma również fatalny wpływ na nerki i układ nerwowy, a ponadto przyczynia się do wypłukiwania wapnia, osłabiając kości. Do tego zwiększa ryzyko otyłości. Nie należy jednak zupełnie wykluczać spożycia soli – jest ona niezbędna m.in. w procesie zachowania równowagi wodno-elektrolitowej. Trzeba zatem znacząco ograniczyć jej spożycie, a jeśli to może okazać się zbyt trudne, zamienić sól białą na sól himalajską.

Czym jest sól himalajska?

Klasyczna sól, która używana jest w formie przyprawy, jest produktem przetworzonym, rafinowanym i przez to szkodliwym. Sól himalajska wydobywana jest naturalnie z głębokich jaskiń, które najczęściej kształtowały się nawet przez setki milionów lat. To sól naturalna – wolna od wszelkich zanieczyszczeń i substancji toksycznych. Występuje jako sól w najczystszej, ekologicznej postaci – rzecz jasna pod warunkiem, że nie jest przetwarzana. Wszystkie zawarte w soli himalajskiej składniki, minerały, elektrolity i pierwiastki – a jest ich ponad osiemdziesiąt, w tym wapń, fosfor, magnes, jod czy żelazo – są przyjazne dla ludzkiego organizmu, a wręcz mają na niego pozytywny wpływ. Dodatkowo nadają soli himalajskiej przyjemnego, różowego koloru.

Sól himalajska to zdrowie

Sól himalajska ma bardzo dobry wpływ na ludzki organizm. Pomaga regulować ciśnienie krwi, wspomagając tym samym funkcjonowanie układu krążenia oraz serca. Bierze także udział w procesie regulacji poziomu cukru we krwi, usprawnia działanie układu oddechowego i nerwowego, a także wzmacnia kości, zapobiegając osteoporozie. Doskonale nadaje się jako przyprawa – zamiennik klasycznej i przetworzonej białej soli. Należy jednak pamiętać, by także w przypadku soli himalajskiej nie nadużywać jej spożywania.

Lecznicza kąpiel

Różowa sól himalajska doskonale sprawdza się również w kąpieli, gdzie spełnia wręcz funkcje lecznicze. Oczyszcza skórę z toksyn, usprawnia jej regenerację i odbudowę komórkową. Dodatkowo odświeża i uelastycznia skórę. Należy jednak pamiętać, by po takiej kąpieli nie spłukiwać ciała wodą z prysznica – trzeba od razu delikatnie wytrzeć się ręcznikiem. Wówczas lecznicza kąpiel solą himalajską jest najskuteczniejsza.