Pora na garść informacji.

Niezbędne składniki odżywcze w diecie

Kategoria: porada

Codzienne posiłki powinny zawierać odpowiednie ilości właściwie dobranych składników odżywczych. Nie jest trudno znaleźć informacje na temat tego, ile i jakich składników odżywczych powinniśmy każdego dnia dostarczyć naszemu organizmowi, by mógł funkcjonować w prawidłowy sposób.

Między teorią a praktyką

Gorzej przekuć tę wiedzę w praktykę i faktycznie za każdym razem skomponować właściwie zbilansowany posiłek o dobrych proporcjach zawartości wszystkich składników odżywczych: białek, tłuszczów, węglowodanów, cukrów, soli mineralnych i witamin. Które z nich są zatem najważniejsze i nie powinno ich zabraknąć na talerzu?

Energia i ciepło

Posiłek powinien przede wszystkim uzupełnić energię, dlatego nie może w nim zabraknąć węglowodanów, odgrywających ważną rolę w prawidłowej pracy mięśni i mózgu. To paliwo dla organizmu, dzięki któremu jesteśmy w stanie pracować i wykonywać wszystkie codzienne obowiązki. O ile to możliwe, należy starać się spożywać produkty zawierające węglowodany złożone (pieczywo pełnoziarniste, owsianka, warzywa, brązowy ryż), gdyż są dłużej trawione a przez to nie odkładają się w organizmie w postaci tłuszczu. Dają też większe poczucie sytości i zapobiegają nagłym atakom głodu. Oprócz węglowodanów, każdego dnia powinniśmy spożywać także tłuszcze – najlepiej te nienasycone, zawarte w rybach morskich, roślinach strączkowych czy oliwie z oliwek. Dzięki tłuszczom nasz organizm utrzymuje temperaturę. Pomagają one także wchłaniać się witaminom A, D, E oraz K.

Buduj i odbudowuj

Białka uczestniczą we wszystkich procesach zachodzących w organizmie człowieka. Przede wszystkim jednak, pełnią funkcję budulca dla naszych tkanek. Nie może ich zabraknąć w codziennym menu, ponieważ determinują wszelkie procesy regeneracyjne oraz podnoszą odporność. Wpływają również na wzrost włosów i paznokci oraz regulują równowagę kwasowo-zasadową. Najwięcej białka znajdziemy w jajach, drobiu, rybach oraz mleku, i jego przetworach. Jest go także dużo w roślinach strączkowych czy coraz popularniejszych jagodach goji.

Codziennie żelazo, wapń i woda

Innymi składnikami, których na pewno nie może zabraknąć w codziennej diecie są wapń i żelazo. Pierwszy z mikroelementów jest niezbędny w prawidłowym rozwoju kości i zębów, pomaga regulować gospodarkę hormonalną i chroni przed osteoporozą. Wapń znajdziemy w takich produktach, jak ryby, ciemnozielone warzywa oraz algi. Żelazo natomiast bierze m.in. udział w procesie oddychania – łączy tlen i dwutlenek węgla. Ten składnik występuje np. w kakao, zielonych warzywach czy wątróbce. Nie wolno także zapominać o właściwym nawodnieniu organizmu, najlepsza będzie do tego niegazowana woda mineralna, której powinniśmy pić co najmniej litr dziennie.