Pora na garść informacji.

Siemię lniane i jego zdrowotne sekrety

Kategoria: zdrowe odżywianie

Walczysz z nadwagą, chorobami układu pokarmowego, szukasz sposobu na obniżenie cholesterolu? Sięgnij po siemię lniane!

Ogólne właściwości

Siemię lniane zaliczane jest do tak zwanych „super food”, czyli składników kulinarnych niezwykle bogatych w witaminy i minerały. Jego wpływ na kondycję naszego organizmu jest bardzo pozytywny. Zawiera witaminy E, B1, B6 oraz żelazo, cynk, magnez i błonnik. Ma też sporo kwasów tłuszczowych Omega-3, w związku z czym minimalizuje ryzyko wystąpienia licznych chorób, zawałów serca, zapobiega chorobom krążenia, wspomaga układ nerwowy – wzrok i pracę mózgu. Regularnie spożywając siemię lniane, wzmacniamy nasz układ immunologiczny, nerki oraz – najzwyczajniej w świecie – poprawiamy sobie samopoczucie i bronimy się przed depresją. Siemię polecane jest szczególnie paniom w okresie menopauzy, reguluje bowiem ilość estrogenów, dzięki czemu łagodzi skutki zmian zachodzących wówczas w kobiecym organizmie. Świetnie nawilża śluzówkę gardła, dlatego koi ból spowodowany silnym kaszlem. Po siemię lniane powinny też sięgnąć osoby pracujące głosem, jak nauczyciele czy radiowcy. Pomoże zwalczyć dręczące ich często dolegliwości, czyli zapalenie krtani oraz chrypkę.

Wspomaganie układu pokarmowego

Siemię lniane znane jest ze swojego pozytywnego wpływu na układ pokarmowy. Boli Cię żołądek, masz zaparcia i nudności? Trudno wyobrazić sobie lepsze lekarstwo niż siemię lniane. Ma ono bowiem właściwości chroniące i regenerujące układ pokarmowy. Cierpisz na bóle brzucha, podrażnienie przełyku czy wrzody żołądka? Siemię może Ci pomóc.

Siemię lniane ma same zalety. Pozytywnie wpływa nie tylko na nasz układ pokarmowy, ale i poprawia kondycję włosów oraz paznokci.

Siemię lniane dla urody

Jeżeli chcesz poprawić kondycję swoich włosów i paznokci, przygotuj kisiel z siemienia lnianego. Wystarczy, że zalejesz łyżkę produktu szklanką gorącej wody i poczekasz przynajmniej godzinę, choć najlepiej zostawić siemię na całą noc. Otrzymany kisiel możemy nakładać na włosy bądź stosować jako napar, w którym moczyć będziemy paznokcie. Już po kilku zastosowaniach dostrzeżesz wyraźną poprawę – włosy staną się zdrowsze, zaczną szybciej rosnąć, będą gęstsze, a paznokcie mocniejsze.

Kilka praktycznych porad dotyczących spożywania siemienia

W związku z tym, że siemię szybko się utlenia, zamiast mielonych ziaren lepiej wybrać te całe i mielić je samodzielnie przed spożyciem. Zaleca się jedzenie do 3 łyżek siemienia dziennie. Po miesiącu stosowania warto zrobić krótką przerwę. Dzięki temu organizm nie przyzwyczai się do siemienia, a tym samym – będziemy pełniej odczuwać pozytywne skutki jego wpływu na nasze zdrowie i urodę. Zmielone siemię warto dodawać do wielu potraw, na przykład sałatek, jogurtów czy sosu. Zaleca się ponadto jedzenie go w formie kisielu, o którym mowa była wcześniej.