Pora na garść informacji.

Sezon na pomidory

Kategoria: zdrowe odżywianie

Uwielbiamy ich charakterystyczny smak oraz zapach. Doceniamy również ich wyrazisty kolor – mieniący się na straganach mnogością odcieni czerwoności. Nie wyobrażamy sobie kanapek, sałatek, pizzy czy makaronów bez  polskich pomidorów. Z których przygotować przecier, a które najlepiej sprawdzą się na kanapce?

Na zdrowie? Pomidor!

Warto je jeść, nie tylko ze względu na ich niepowtarzalny smak, ale również w dbałości o zdrowie. Zawierają m.in.: potas, sód, magnez, wapń, żelazo, fosfor, karoten. Bogate są również w witaminy: B1, B2, B6, C, K, PP. A co najważniejsze, kluczowym ich składnikiem jest likopen – związek chemiczny zaliczany do antyoksydantów. To dzięki niemu pomidory mają intensywnie czerwony kolor. Niemało likopenu jest także w żółtych odmianach tych warzyw.

Pomidory są wartościowe zarówno na surowo, jak i po przetworzeniu. A co zaskakujące, w tym drugim przypadku likopen jest lepiej przyswajalny przez nasz organizm.

Które wybrać? Które najsmaczniejsze?

Spośród pomidorów zjadanych na surowo – w sałatkach czy na kanapkach pomidory malinowe należą do czołówki. Charakteryzują się one delikatnie słodkawym smakiem oraz gęstym miąższem. Można je również z powodzeniem wykorzystać do przetworów, aby uzyskać łagodny i aksamitny przecier. Natomiast w sezonie najpopularniejszą odmianą są pomidory gruntowe. Oczywiście najsmaczniejsze będą te, które wyrosły pod gołym niebem – najlepiej w naszym ogródku, ale jeśli nie mamy do takich dostępu, nie ma się czym martwić. Pomidory spod folii – wbrew obiegowym opiniom – mają te same wartości odżywcze. Kluczowe jest, aby warzywa były świeże i dojrzałe. Pomidory gruntowe sprawdzą się zarówno na surowo, jak i w zupie pomidorowej oraz jako składnik sosów. Przygotujemy z nich doskonały przecier o kwaskowatym smaku. Odmiana surya o podłużnym kształcie charakteryzuje się suchym miąższem i dość grubą skórką. Z tych pomidorów wyczarujemy gęste, intensywne w smaku ketchupy, sosy i przeciery. Ta odmiana będzie optymalna dla amatorów włoskiej kuchni, którzy chcieliby przyrządzić własne suszone pomidory.

Gargamele z kolei są największe i najcięższe. Jedna sztuka potrafi ważyć nawet 700-800 gram. Te dość niekształtne „potwory” mają wyjątkowo czerwony kolor. Są bardzo soczyste, ale nie wodniste, a ich zapach swą intensywnością zachęca do natychmiastowego pałaszowania. Z nich również przygotujemy wyśmienite słodko-kwaśne przeciery na zimę, przyrządzimy też doskonałe zapiekane dania. Przeciwieństwem gargameli są drobne i kształtne pomidorki koktajlowe, które z powodzeniem możemy uprawiać na miejskim balkonie. Możemy zjadać je w sałatkach czy na kanapkach, a także dodawać do zapiekanek lub past.

Różnorodność odmian pomidorów daje nam szereg możliwości – smakowych, estetycznych i kulinarnych. Przez cały sezon możemy z nimi eksperymentować, odkrywać smaki i strukturę. Przygotowując sosy czy przetwory na zimę, warto szukać ulubionych odmian i łączyć je ze świeżymi ziołami, czosnkiem i przyprawami. Wystarczy poddusić pomidory a następnie przetrzeć je, aby pozbyć się skórek i pestek. Do powstałego sosu czy przecieru należy dodać odrobinę soli i dowolnych przypraw a następnie zawekować go.

Gdy czas goni!

Jeśli nie mamy czasu na gotowanie, porządny sos pomidorowy uratuje niejeden posiłek. Wystarczy rozgrzać przecier na patelni i dodać do niego oliwki czy tuńczyka i doprawić, podczas gdy równolegle gotujemy makaron. A po podaniu ścieramy odrobinę parmezanu i dodajemy świeże zioła. Voila!

Jeśli pomidor, to zapylany przez trzmiele!

Jeśli pomidory, to najlepszej jakości. Co to dokładnie znaczy? Szukajmy tych zapylanych przez trzmiele, bo są bardziej kształtne, mają więcej soku i możemy być pewni, że nie znajdziemy pustych komór. Poza tym pomidory w uprawach zapylanych przez trzmiele rzadziej chorują, a więc możemy być pewni, że do ich wyprodukowania użyto znacznie mniej chemii (lub w ogóle) niż w przypadku pomidorów zapylanych mechanicznie.

Cieszmy podniebienia wyjątkowym smakiem pomidorów, nie zapominając o tym, że dzięki wartościom odżywczym tych warzyw, naładujemy się zdrowiem na cały rok.