Pora na garść informacji.

Ryby w diecie dziecka

Kategoria: porada

Ryby są bogatym źródłem wartości odżywczych. Czy i w jakiej postaci możemy podawać je dzieciom?

Ryby powinniśmy jeść przynajmniej 2-3 razy w tygodniu. Również dzieci warto przyzwyczajać do ryb w codziennym menu. Jak serwować ryby najmłodszym, by polubiły ich smak i doceniły obecność na talerzu?

Z zachowaniem ostrożności

Ryby powinny stanowić składnik diety także najmłodszych dzieci, poniżej trzeciego roku życia. Ze względu na zawartość metali ciężkich, nie wszystkie gatunki nadają się do spożycia przez malców. Biorąc pod uwagę ten czynnik, lepiej unikać podawania dzieciom mięsa ryb drapieżnych, takich jak: rekin, okoń, miecznik czy makrela. Te gatunki żyją bowiem dłużej i dlatego w ich mięsie kumuluje się więcej ołowiu i kadmu. Należy zachować ostrożność w podawaniu ryb niemowlętom. Serwujmy im je nie wcześniej niż przed ukończeniem siódmego miesiąca życia. Należy zacząć od małych porcji, aby zawarte w mięsie białko nie wywołało alergii.

Najcenniejsze dla zdrowia są ryby tłuste, czyli te, które zawierają powyżej 8 g tłuszczu na 100 g mięsa, jak na przykład łosoś czy halibut. Możemy podawać dziecku zarówno ryby słodkowodne, jak i morskie. Tłuste ryby morskie zawierają najwięcej wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, które mają niezwykle pozytywny wpływ na organizm. Kwasy omega-3 są szczególnie ważne dla dzieci, które dopiero się rozwijają, ponieważ stymulują rozwój mózgu, dobrze wpływają na pamięć i koncentrację, a także wzmacniają odporność. Mają również wpływ na zdrowie oczu – wspomagają rozwój siatkówki. Jeśli chodzi o ryby chude warto sięgnąć po: dorsza, mintaja, flądrę. Z ryb słodkowodnych najlepsze będą: karp, pstrąg oraz węgorz. Bezwzględnie unikajmy podawania dziecku pangi i tilapii, które są rybami hodowanymi w szkodliwych warunkach, a przez to naszpikowanymi niebezpiecznymi dla zdrowia substancjami chemicznymi: antybiotykami, hormonami i środkami bakteriobójczymi.

Witaminy

Ryby są bogate w niezbędne dla zdrowia i prawidłowego rozwoju witaminy. Szczególnie w witaminę A i D. Witamina A decyduje o prawidłowym rozwoju i funkcjonowaniu narządu wzroku, jest paliwem dla komórek i wzmacnia odporność. Natomiast witamina D pełni kluczową rolę w prawidłowym rozwoju układu kostnego. Oprócz witamin ryby są bogate w minerały, takie jak: selen, wspierający układ odpornościowy, jod, odpowiedzialny za prawidłową pracę tarczy oraz wapń i fosfor – ważne dla zdrowych i mocnych kości.

Forma też ma znaczenie

Ważne, by ryby były świeże i nie zawierały ości, którymi dziecko może niebezpiecznie się zakrztusić. Gatunki o małej liczbie ości to m.in. łosoś, mintaj czy sola. Kupując świeżą rybę, należy sięgać po tę, która ma jędrne mięso o delikatnym zapachu, błyszczące oczy i mocno przytwierdzone łuski. Lepiej wybierać mniejsze okazy, ponieważ są młodsze, czyli w ich mięsie zgromadziło się mniej szkodliwych substancji. Z kolei w przypadku mrożonej ryby, trzeba zwrócić uwagą na glazurę, która powinna być przejrzysta i jednakowej grubości.

Najlepiej przyrządzać ryby na parze lub piec w folii. Jeśli będziemy gotować rybę, należy wrzucić ją do wrzącej, a nie zimnej wody, dzięki czemu zachowa więcej cennych składników.

Nie zaleca się natomiast podawania dziecku ryb smażonych na głębokim tłuszczu, po pierwsze dlatego, że obciążają żołądek i wątrobę, a po drugie są tuczące. Jeśli jednak zdecydujemy się na smażenie, to używajmy do tego oleju kokosowego lub klarowanego masła.

Dzieciom nie należy również podawać wędzonych ryb, ponieważ zawierają dużo soli, a w procesie wędzenia wytwarzają się szkodliwe związki. Nie powinno się też podawać konserw, ani ryb w zalewach, których skład nie jest odpowiedni dla małego dziecka.

Paluszki rybne też nie są dobrym rozwiązaniem. To produkt przetworzony, który ma mało wartości, a przy tym, ze względu na panierkę, jest kaloryczny.

Smacznie

Aby ryba smakowała dziecku, unikajmy podawania jej z ościami. Możemy przyrządzić zupę czy zmielić mięso na pulpeciki. Podając ryby w postaci dań atrakcyjnych dla dzieci, kształtujemy ich gust kulinarny i pomagamy oswoić się ze smakiem i zapachem rybiego mięsa.