Pora na garść informacji.

Równowaga kwasowo-zasadowa – jak ją utrzymać?

Kategoria: porada

Jedną z cech spożywanych przez nas produktów są ich własności zakwaszające oraz zasadowe. Równowaga kwasowo-zasadowa w organizmie jest gwarancją jego prawidłowego funkcjonowania. Warto więc wiedzieć, co jeść, by o nią dbać.

Odpowiednie pH

Równowaga kwasowo-zasadowa w organizmie polega na utrzymaniu odpowiedniego poziomu oraz prawidłowego stosunku kationów i anionów w naszych płynach ustrojowych. Równowaga kwasowo-zasadowa jest utrzymana, jeżeli poziom pH we krwi zawiera się w przedziale od 7,35 do 7,45. Jeśli jest wyższy, oznacza to, że przewagę uzyskały składniki o charakterze zasadowym. Natomiast w przypadku, gdy poziom pH jest niższy niż 7,35, organizm jest zakwaszony. Zarówno zbyt duża ilość składników zasadowych w organizmie, jak i jego zakwaszenie mogą okazać się bardzo niebezpieczne dla zdrowia, zaś w skrajnych przypadkach prowadzić do śmierci.

Zaburzenie równowagi

Jeżeli poziom pH we krwi spadnie poniżej wartości 6,8 (kwasica) lub wzrośnie powyżej 7,8 (zasadowica), dochodzi do uszkodzenia białek i zaprzestania funkcjonowania enzymów komórkowych, po czym ustaje wymiana gazów oddechowych. Stan ten zazwyczaj prowadzi do śmierci. Niestety, wiedza na temat równowagi kwasowo-zasadowej jest bardzo mała, zaś jej objawy (w przypadku kwasicy np. biegunka, wymioty, niedożywienie, natomiast w przypadku zasadowicy – senność, problemy z oddychaniem, bóle mięśni) często lekceważone bądź mylnie interpretowane. Ponadto długotrwałe zakwaszenie organizmu – nawet na niskim poziomie – zwiększa ryzyko wystąpienia nowotworów, chorób serca i cukrzycy oraz powoduje niebezpieczny spadek odporności.

Jak utrzymywać prawidłową równowagę?

Na gospodarkę kwasowo-zasadową organizmu bezpośredni wpływ ma codzienna dieta. Produkty spożywcze zawierające np. fosfor, siarkę czy chlor mają działanie kwasotwórcze, natomiast pożywienie zawierające magnez, potas czy wapń – zasadotwórcze. Dobierając odpowiednie produkty żywnościowe, możemy bezpośrednio wpływać na właściwy poziom pH w organizmie. Większość spożywanych przez nas produktów ma charakter kwasowy. Do bardzo kwasotwórczych produktów spożywczych zaliczamy np. żółte sery, wołowinę, wieprzowinę, jagnięcinę, wątróbkę, drób, cukier, kawę czy czekoladę. Dietetycy zalecają, by starać się spożywać nie więcej niż 20% tego rodzaju kwasotwórczych produktów dziennie, natomiast w 80% skupić się na pożywieniu zasadotwórczym, czyli przede wszystkim na owocach i warzywach. Do najbardziej zasadotwórczych zaliczamy: cytryny, arbuzy, limonki, pietruszkę, suszone daktyle i figi, bezpestkowe winogrona, kiwi, szparagi, ananasy i rodzynki, a także świeże soki warzywne.

Oprócz produktów kwaso- i zasadotwórczych wyróżniamy także tzw. neutralne. Są to świeże krowie mleko, śmietana, margaryna, serwatka czy naturalny jogurt. Nie należy lekceważyć objawów charakterystycznych dla kwasicy i zasadowicy. Jeśli odczuwamy silne dolegliwości związane z układem pokarmowym bądź oddechowym – może to oznaczać zbyt niski bądź zbyt wysoki poziom pH, który warto spróbować wyrównać odpowiednią dietą.