Pora na garść informacji.

Równowaga hormonalna

Kategoria: porada

Pojęcia „buzują nam hormony”, czy „ hormony nami rządzą” są jak najbardziej trafne, bo właśnie hormony i ich prawidłowa gospodarka mają ogromy wpływ na nasze samopoczucie i stan zdrowia. Wahania masy ciała, nadmierne owłosienie, trądzik, spadek libido czy nadmierne wypadanie włosów i spadek nastroju to tylko nieliczne skutki zaburzenia równowagi hormonalnej.

Zatem czy możemy jakoś opanować tą przysłowiową „burzę hormonów”? Co zakłóca gospodarkę hormonalną i jak możemy poprawić jej działanie? Okazuje się, że niewielkie modyfikacje stylu życia i diety mogą ją znacznie poprawić.

Hormony to związki chemiczne wydzielane przez gruczoły i tkanki układu hormonalnego. Mechanizm ich działania polega na aktywacji lub dezaktywacji mechanizmów w narządach docelowych. Ich zadaniem jest regulowanie czynności narządów wewnętrznych i utrzymanie homeostazy naszego organizmu, czyli stałych warunków i prawidłowego funkcjonowania. To nie są jednak łatwe zadania, bowiem ponad 70% kobiet przechodzi zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS), a zachwiania hormonalne zarówno nadczynności i niedoczynności są powszechnie znane.

Zatem jakie czynniki mają bezpośredni wpływ na nasz układ hormonalny?

Siedzący tryb życia, niewłaściwie zbilansowana dieta oraz spożywane leki mogą znacznie zaburzyć tę kruchą równowagę. Stres i brak odpowiedniej ilości snu mogą znacznie wpłynąć na nasze hormony. Uważa się nawet, że długotrwałe przebywanie w obecności urządzeń wytwarzających pole elektromagnetyczne (czyli komputery, telefony komórkowe) może być przyczyną spadku progesteronu – żeńskiego hormonu płciowego, wytwarzanego przez jajniki, odpowiedzialnego m.in. za zagnieżdżenie zarodka i utrzymanie ciąży. Kluczową kwestią okazuje się być dieta, w tym spożywanie produktów poddawanych działaniu hormonów oraz niedobory witaminy B6 i magnezu. Pirydoksyna, czyli właśnie witamina B6 obniża poziom estrogenów we krwi i dzięki temu znacznie łagodzi dolegliwości zespołu napięcia miesiączkowego. Natomiast kobiety, którym regularnie podawano 200 mg magnezu dziennie przez dwa miesiące zauważyły znaczne obniżenie PMS, m.in. zmniejszenie obrzęku nóg, wrażliwości piersi czy wahania masy ciała. Wniosek zatem jest prosty, jeśli zależy nam na równowadze hormonalnej musimy szczególnie zadbać o nasz jadłospis i jakość życia, dostarczać naturalnie witaminy B6 i magnez, które znajdziemy chociażby w: migdałach, szparagach, kapuście, winogronach, brzoskwiniach, truskawkach, orzechach, pestkach dyni, rybach i ziarnach kakaowca.