Pora na garść informacji.

Równowaga elektrolitowa

Kategoria: porada

Elektrolity, czyli wodne jony soli są nam potrzebne do życia, tak jak tlen do oddychania, ich niedobory mogą nieść poważne zagrożenia. Każdy z nas chroni się przed odwodnieniem w czasie gorączki, każda matka szczególnie dba o nawodnienie dziecka podczas biegunki, ale czym właściwie są elektrolity i jaką spełniają rolę? Co to takiego równowaga elektrolitowa? Spróbujemy to wytłumaczyć.

Nie bez powodu wodę nazywamy „milczącym składnikiem odżywczym”, bo to ona stanowi ponad połowę naszego ciała i to dzięki niej mogą przebiegać prawidłowo procesy fizjologiczne. Dlatego tak ważne jest ciągłe nawadnianie organizmu i dostarczanie wraz z wodą oraz pożywieniem niezbędnych elektrolitów, czyli wodnych roztworów soli, które znajdują się w płynach ustrojowych – krwi, osoczu, pocie, łzach (dlatego też mają one lekko słony smak). Najważniejsze elektrolity to sód, potas, magnez i wapń. Przyjmuje się, że prawidłowe wartości elektrolitów w organizmie to 135-145 mmol/l dla sodu, 3,5-5,1 mmol/l dla potasu, 2,25-2,75 mmol/l dla wapnia oraz 0,65-1,2 dla magnezu.

Solą fizjologiczną (tj. roztworem fizjologicznym soli) nazywamy taki roztwór wodny soli, który wywiera takie samo ciśnienie osmotyczne, jakie panuje w komórkach i tkankach, jednak ta równowaga czasem może zostać zachwiana. Niedobór elektrolitów jest najczęściej spowodowany zaburzeniami układu pokarmowego, jak biegunki, wymioty, ale także nadmiernym poceniem się w upalne dni i dostarczaniem zbyt małej ilości płynów.

Do zaburzeń może dojść również przy stosowaniu drastycznych diet odchudzających czy leków przeczyszczających i ziół moczopędnych, a także przy intensywnym wysiłku fizycznym zwłaszcza w upalne dni. Sygnałem, aby wykonać badanie elektrolitów powinno być osłabienie, brak energii, zawroty głowy, omdlenia czy przebyte zatrucia pokarmowe, a także drżenia, bóle i skurcze mięśni oraz obrzęki nóg. Nie można lekceważyć tych objawów, gdyż długotrwałe niedobory mogą spowodować poważne konsekwencje, takie jak zaburzenia pracy serca, niewydolność nerek czy łamliwość kości. Złotym środkiem, aby nie dopuścić do zaburzenia równowagi elektrolitowej jest picie odpowiedniej ilość wody oraz dbanie o prawidłowe odżywianie.

Cenna w minerały jest również woda kokosowa. Potasu dostarczą nam banany, ziemniaki, suszone morele i pomidory. W wapń bogate są z kolei przetwory mleczne, ale także rośliny strączkowe czy sardynki, a magnez znajdziemy w czekoladzie, kakao i orzechach. Jeśli chodzi o sód to znajduje się praktycznie w wszystkich produktach spożywczych i raczej rzadko spotyka się jego niedobory. W przypadku biegunek i wymiotów warto sięgnąć po preparaty z apteki, a przy intensywnym wysiłku fizycznym pomyśleć o napojach izotonicznych.

 

Tagi: równowaga elektrolitowa, metabolizm żelaza, metabolizm energetyczny