Pora na garść informacji.

Rabarbar – szlachetny król wiosennej kuchni

Kategoria: zdrowe odżywianie

Kwaskowaty, rześki smak rabarbaru to jeden ze smaków dzieciństwa – bo któż z nas nie maczał świeżych pałeczek tego warzywa w cukrze i nie zajadał się nim w gorące, wiosenne dni? Dziś przyszedł czas, by przyjrzeć się tej wyjątkowej roślinie.

Rabarbar przywędrował do Europy z Chin. Początkowo był uprawiany na terenach Azji, a także Syberii i Bułgarii. Już w XVI wieku jego cudowny smak i właściwości lecznicze docenili Anglicy. Później – pozostali Europejczycy. Skąd natomiast pochodzi nazwa tego warzywa? Kojarzyć należy ją z niegdysiejszą nazwą rzeki Wołgi – Rha, którą to transportowano rabarbar z Azji do Europy. Dalszy człon nazwy wziął początek od określenia oznaczającego barbarzyńców, nadanego przez Greków wszystkim tym, którzy pochodzili spoza kultury greckiej (barbar to spolszczone określenie barbarzyńcy). To oni bowiem przywozili interesującą nas roślinę.

Niedoceniane właściwości

W zależności od odmiany, rabarbar różni się stopniem swoich właściwości zdrowotnych. Posiada również takie, które mogą nam zaszkodzić. Uznaje się jednak, że warzywo, ze względu na sporą zawartość żelaza, witam E, C, A, a ponadto potasu, błonnika i kwasu foliowego, pozytywnie wpływa na stan naszego organizmu. Niestety – surowy rabarbar zawiera kwas szczawiowy, który negatywnie wpływa na pracę nerek. Jednak, by faktycznie zaistniał choć cień szansy problemów zdrowotnych, musielibyśmy zjeść bardzo duże ilości tego niesamowicie smacznego warzywa. Rabarbar lekarski – czyli specjalna odmiana omawianej rośliny – ma ponadto właściwości przeczyszczające i przeciwzapalne. Działa również antyalergicznie, zapobiega powstawaniu komórek nowotworowych, a także oczyszcza organizm z toksyn. Warto więc mieć go w swojej kuchni.

Kuchnia polska

Najpopularniejszymi potrawami, do których wykorzystuje się rabarbar, są wszelkiego rodzaju ciasta. Zaczynając od drożdżowych, przez kruche smakołyki, tarty, szarlotki, a na biszkoptach z kremem kończąc. Z rabarbaru otrzymamy ponadto znakomity kompot lub syrop.

Idealnie komponuje się z innymi owocami sezonowymi, takimi jak: czerwone porzeczki, agrest, jeżyny, wiśnie, truskawki czy poziomki.

Świetnie pasuje do niego mięta – kompot z dodatkiem listków mięty, plasterków cytryny i lodu cudownie orzeźwia w upalne dni. Z rośliny możemy przygotować również wyśmienite dżemy, a także wina. Jak widać, kuchennych inspiracji nie zabraknie dla nikogo.

Egzotyczne warzywo?

Króla dzisiejszego tematu odnajdziemy nie tylko w książce o kuchni polskiej. Warto podkreślić, że omawiana roślina podawana na słodko to nie jedyny sposób jej przyrządzania. Dla poszukiwaczy oryginalnych smaków proponujemy tuńczyka z dodatkiem rabarbaru. Wystarczy podsmażyć na patelni drobno posiekaną cebulkę, natkę pietruszki, pokrojony w kosteczkę rabarbar doprawić do smaku. Następnie wraz z przyprawioną rybą wstawić całe danie do piekarnika na około 15 minut. Smak będzie ciekawy i z całą pewnością doda energii na resztę dnia.

Zachęcamy do spożywania rabarbaru szczególnie w okresie wiosenno-letnim! To warzywo o cudownie orzeźwiającym smaku i wielu właściwościach prozdrowotnych. Świetnie sprawdzi się w każdej kuchni, a co równie ważne, przywoła na myśl wspomnienia dziecięcej beztroski, radości i błogiej zabawy.