Pora na garść informacji.

Problemy z układem krwionośnym i cholesterolem

Kategoria: zdrowe odżywianie

Cholesterol i jego funkcje

Jest wiele przyczyn chorób układu krwionośnego. Jego dolegliwości odczuwa ogromna ilość ludzi, co wynika z nieprawidłowej diety, niedoleczonych schorzeń oraz stresu, czasem również z czynników genetycznych. Jednym z powodów jest także zbyt wysokie stężenie cholesterolu we krwi. Warto jednak pamiętać, że jest to bardzo potrzebny składnik w ludzkim organizmie, jeśli jego stężenie jest odpowiednie. Stanowi on jeden z budulców błon komórkowych, wzmacniając je przed zagrożeniami. Jest niezbędny do prawidłowej pracy mózgu, pomaga w syntezie witaminy D oraz umożliwia prawidłową pracę układu hormonalnego.

Mimo niezbędności cholesterolu w organizmie stwierdzono, że zbyt wysokie stężenie jednej z jego części – frakcji LDL – powoduje ryzyko miażdżycy i innych chorób układu krwionośnego. Problemy z cholesterolem są poważną dolegliwością, dlatego warto zapoznać się z listą produktów, które pomogą regulować jego stężenie we krwi oraz z tymi, których lepiej unikać.

Co szkodzi

U osób ze stwierdzonym zbyt dużym stężeniem cholesterolu konieczne będzie ograniczenie niektórych produktów. Wśród nich na pierwszym miejscu są zdecydowanie słodycze! Nadużywanie cukru – tak jak i alkoholu – powoduje podwyższenie ciśnienie i wiele innych negatywnych skutków, które powinny zniechęcać do nadużywania tych produktów. Wyjątkiem wśród alkoholi jest czerwone wino wytrawne, które dzięki zawartości przeciwutleniaczy i kwasu salicylowego obniża ciśnienie krwi – oczywiście przy stosowaniu w rozsądnych, zdrowych ilościach.

Wśród pożywienia tylko produkty zwierzęce zawierają cholesterol. Szczególnie negatywne działanie wykazuje mięso pochodzące z produkcji przemysłowych oraz silnie przetworzone: konserwy, pasztety i wędliny pełne konserwantów. Tych z pewnością należy unikać, ale z mięsa w ogóle nie należy rezygnować. Najbardziej polecanymi gatunkami są dziczyzna (sarnina, mięso z dzika), kaczka, mięso z królika i perliczki oraz drób z domowych, ekologicznych hodowli.

 

Jajka wzbudzały wiele kontrowersji w kontekście obecności cholesterolu w żółtku. Są niezwykle korzystnym produktem i rezygnacja z nich nie jest konieczna również u osób obawiających się o cholesterol. W badaniach opublikowanych w American Journal of Clinical Nutrition dowiedziono, że spożywanie jajek nie prowadzi do zawałów serca ani udarów mózgu.

Co sprzyja

W związku z ryzykiem spożywania tłuszczy zwierzęcych w zbyt dużych ilościach, osoby z podwyższonym cholesterolem powinny wprowadzić do swojej diety zdrowe tłuszcze roślinne. Kluczowa jest w nich obróbka termiczna. Do potraw na ciepło zalecamy olej kokosowy (nierafinowany), masło klarowane, a także smalec gęsi lub kaczy. Na zimno, czyli do sałatek itp. warto wprowadzić olej lniany, olej z wiesiołka lub ogórecznika, olej z awokado. Dobrym pomysłem będzie rezygnacja z częstego smażenia na rzecz gotowania na parze lub pieczenia w piekarniku – to ograniczy ilość tłuszczu w gotowaniu.

Zdrowe tłuszcze roślinne dostarczają nam kwasów omega-3, które działają zdrowotnie na ciśnienie krwi i zdrowie serca. Jednak trudno dopilnować tego, aby dostarczyć sobie ich odpowiednią ilość, dlatego łykanie tranu lub kwasów omega-3 będzie istotnym wsparciem organizmu.

Inną dobrą praktyką jest częstsze włączanie ryb morskich w tygodniowy jadłospis. Polacy wciąż jedzą ich zbyt mało! Każdy z nas powinien to zmieniać, nawet przy zdrowym stężeniu cholesterolu, aby wielonienasycone kwasy tłuszczowe pomagały organizmowi regulować pracę układu sercowo-naczyniowego. Innym zdrowym, chudym źródłem białka jest wspomniane już mięso z królika (zawierające kwasy omega-3 i kwas linolenowy) oraz drób.

Warto pamiętać o siemieniu lnianym, które jest korzystne dzięki obecności kwasów omega-3 oraz błonnika, pomagających w osiągnięciu dobrego stężenia cholesterolu we krwi. Wiele warzyw również temu sprzyja. Należy do nich np. kalafior, gdyż dzięki obecności silnych przeciwutleniaczy wspiera osoby cierpiące na hipercholesterolemię. Innym warzywem, które m.in. obniża ciśnienie tętnicze, jest szalotka, której właściwości pozostają zachowane nawet przy obróbce termicznej. Warto pamiętać także o roślinach strączkowych: fasolce, grochu, soczewicy oraz cieciorce.

Korzystnie jest pamiętać o tym, że owoce również mogą pomóc w profilaktyce chorób krążenia. Jednym z nich jest awokado (tak: to owoc!), wyjątkowe źródło zdrowego tłuszczu, obniżające ciśnienie krwi i zawierający mnóstwo przeciwutleniaczy. Pomocne są również truskawki i poziomki, dzięki zawartości potasu, pektyn i błonnika. Błonnik jest składnikiem pomocnym nie tylko w procesach trawienia, ale również w regulacji stężenia cholesterolu. Dostarczymy go sobie, spożywając kasze, warzywa ze skórkami (oczywiście umyte), a także rośliny strączkowe.

Jak w wielu innych przypadkach, w walce z podwyższonym cholesterolem warto zwrócić się do natury. Napary ziołowe mogą zdecydowanie pomóc w profilaktyce układu krwionośnego. Jednymi z ziół, które działają na niego korzystnie, są wiesiołek i ogórecznik. Liście karczocha i liście morwy działają równie skutecznie. Zielona herbata, owoce głogu oraz kolendra to kolejne składniki, z których napar pomoże w zmniejszeniu stężenia frakcji LDL we krwi. Powyższe produkty zdecydowanie powinny być poznane i wprowadzone do diety przez osoby zmagające się z niepokojącymi problemami z cholesterolem.