Pora na garść informacji.

Prawidłowa synteza białka

Kategoria: porada

Białka są strukturą budulcową każdego organizmu. Spełniają wielorakie funkcje: regulują procesy przemiany materii, są przeciwciałami i chronią nas, stwarzając barierę odpornościową organizmu, a ponad to pomagają zachować równowagę kwasowo-zasadową ustroju i odpowiadają za funkcje naprawcze i regenerację uszkodzonych tkanek i komórek: gojenie ran, tworzenie blizn. Zakres ich „obowiązków” jest ogromny, jak organizm sobie z tym radzi? Jak to wszystko funkcjonuje?

Czym jest biosynteza białka?

Publikacje naukowe podają, że synteza białka to warunkowany genetycznie proces łączenia się aminokwasów w łańcuchy polipeptydowe o specyficznej sekwencji. Proces ten składa się z dwóch etapów – transkrypcji i translacji. W pierwszym etapie dochodzi do przepisania informacji genetycznej z DNA na mRNA. W transkrypcji wyróżniamy trzy etapy: inicjację, elongację i terminację. Natomiast translacja to proces syntezy łańcucha polipeptydowego białek na matrycy mRNA.

Ten skomplikowany i trochę obco brzmiący proces syntezy białka jest bardzo ważny i konieczny u każdego, nawet najmniejszego organizmu. Ze względu na brak możliwości magazynowania białka i aminokwasów dla ich syntezy niezbędna jest ich podaż z pożywienia, poziom ich spożycia wpływa na wielkość syntezy po posiłku a także rozpadu w okresie międzyposiłkowym.

Rola białka i jego źródła w diecie.

Zarówno nadmiar, jak i niedobór tego składnika jest szkodliwy. W przypadku nadmiernego spożywania białka nerki i wątroba mogą ulec uszkodzeniu, a także może wystąpić zakwaszenie organizmu. Niedobory z kolei prowadzą do niedożywienia oraz zahamowania wzrostu, rozwoju i dojrzewania u dzieci. Zaobserwować możemy również łamliwość i wypadanie włosów, zmiany skórne oraz obniżenie odporności. Przyjmuje się, że białko powinno stanowić 10-15% dziennego zapotrzebowania energetycznego, jednak nie tyle o ilość, co o jakość w podaży białka chodzi. Ważne, aby pokryć zapotrzebowanie na wszystkie 20 aminokwasów. Jak bilansować dzienne menu, żeby w pełni to zrobić? Chcąc wzbogacić swoje menu w białko, sięgajmy po mleko i jego przetwory, jaja i mięso. Najbogatszym w białko mięsem jest wołowina, ale warte uwagi są też pierś kurczaka i indyka, ryby i cielęcina. Natomiast białko roślinne możemy znaleźć w grochu, fasoli i algach morskich.

Tagi: metabolizm energetyczny, równowaga elektrolitowa, metabolizm białka, równowaga hormonalna, synteza cysteiny, prawidłowy stan czerwonych krwinek