Pora na garść informacji.

Co oznacza „porcja owoców i warzyw”?

Kategoria: zdrowe odżywianie

Informacja o potrzebie codziennego spożywania porcji warzyw i owoców powtarzana jest przez dietetyków jak mantra. Idealnie byłoby uwzględniać w naszym menu pięć porcji tych składników. Co jednak oznacza „porcja”? Jak ważna dla naszego zdrowia jest objętość posiłku i ilość zawartych w nim składników odżywczych?

Lekarze i dietetycy zalecają codzienne spożywanie warzyw i owoców, jednak nie wszyscy pacjenci rozumieją, w jaki sposób mogłoby im to pomóc w zachowaniu zdrowia. Regularne spożywanie odpowiedniej ilości tych produktów wzbogaca naszą dietę w naturalne składniki i minerały, a wprowadzenie tego nawyku ważne jest dla każdej grupy wiekowej. Ważne, by go przestrzegać i dawać przykład innym, zwłaszcza dzieciom.

Porcja, czyli ile?

Organizatorzy słynnej kampanii ogólnopolskiej „5 porcji warzyw i owoców dziennie” informują, że porcją jest szklanka soku (200 ml) lub warzywa i owoce w ilości od 80 do 100 g – dotyczy to zarówno produktów świeżych, gotowanych, jak i mrożonych. Zalecane dzienne spożycie warzyw i owoców oscyluje w okolicy 400 g, już jedna szklanka soku z cytryny zapewnia całodzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Warzywa i owoce są niezbędne w diecie, gdyż są bogate w witaminy: głównie witaminy C, beta-karoten i kwas foliowy, ale też składniki mineralne, takie jak wapń, potas i magnez. Ważną ich cechą jest też obecność cennego błonnika i wysoka zawartość wody, która powoduje, że są niskokaloryczne. Przykładowa porcja warzyw to: jeden ogórek, trzy liście kapusty, duża marchewka, plaster dyni czy połowa brokułu. Jedna porcja owocu to na przykład dwie mandarynki, szklanka truskawek czy jedno jabłko. Specjaliści zalecają jednak, by w pięciu porcjach trzy były warzywami, a dwie stanowiły owoce. Owoce mogą zawierać sporo cukru, który w nadmiarze zaczyna się odkładać w postaci tkanki tłuszczowej. Nie należy też zapominać o sokach owocowych i warzywnych. Najlepiej przygotowywać je samemu, by mieć pewność, że nie powstały z zagęszczonego koncentratu i nie ma w nich zbędnych składników.

Pięć porcji dla zdrowia

To właśnie pięć porcji – trzy porcje warzyw i dwie owoców – zmniejsza insulinooporność tkanek i wspomaga walkę z chorobami serca oraz układu krążenia. Edukacja w tym zakresie jest szczególnie ważna w przypadku dzieci. To od nas zależy, czy nasze dziecko, już jako dorosły, jako przekąskę wybierze jabłko czy batonik. Światowa Organizacja Zdrowia apeluje, by pięć porcji warzyw i owoców stanowiło nasze minimum. Ich spożywanie należy rozłożyć w czasie, na cały dzień. Nasz organizm nie potrafi bowiem magazynować wielu składników odżywczych, co oznacza, że musimy je dostarczać na bieżąco, by nie doszło do nagłego ich niedoboru, a w konsekwencji do złego samopoczucia.