Pora na garść informacji.

Piramida zdrowego żywienia

Kategoria: porada

Dieta marzeń

Ułożenie optymalnego planu żywieniowego wydaje się być obecnie niemożliwe – choćby z uwagi na zbyt duże różnice między ludźmi, powstałe zarówno na poziomie genetycznym (charakteryzującym się na przykład różnym stopniem przyswajalności składników odżywczych czy trawienia), jak i na gruncie uwarunkowań zewnętrznych, determinowanych odmienną aktywnością czy wpływem warunków życia.

Piramida żywnościowa

Polskie Ministerstwo Zdrowia zaleca budowanie codziennej diety w oparciu o tzw. piramidę zdrowego żywienia. Składa się ona z produktów zbożowych, warzyw, owoców, niewielkiej ilości produktów pochodzenia zwierzęcego, takich jak mięso czy jaja, oraz ograniczonej ilości tłuszczów i słodyczy. Dietę tę opracował United States Department of Agriculture w 1992 roku na bazie piramidy stworzonej przez Szwedów jeszcze w latach siedemdziesiątych. Jest to dieta wysokowęglowodanowa. Została zaktualizowana przez Amerykanów w roku 2005, a w 2011 r. zastąpiono ją zalecanym aktualnie żywnościowym diagramem kołowym o nazwie MyPlate. Piramida zdrowego żywienia jest jednak nadal aktualna w Polsce.

Od dołu do góry

Na piramidę zdrowego żywienia składa się w sumie osiem segmentów.
U jej podstawy znajdziemy wodę – jest niezbędnym uzupełnieniem wszystkiego, co spożywamy. Bierze aktywny udział w procesie metabolizmu, jest środkiem wewnątrzustrojowego transportu m.in. produktów przemiany materii, substancji odżywczych, hormonów i enzymów. Poza tym, woda odpowiada również za regulację temperatury organizmu i nawadnia go. Woda stanowi także doskonały środek w zapobieganiu bądź uśmierzaniu wielu dolegliwości oraz pomaga w kształtowaniu sylwetki.

Drugim najważniejszym produktem spożywczym w piramidzie są zioła, kiełki i warzywa – z wyłączeniem tych strączkowych. Są bogatym źródłem wielu witamin, minerałów i bezpiecznego błonnika. Działają zasadotwórczo na organizm. Warto do 80% posiłków dokładać warzywa.

Miejsce trzecie w piramidzie przypada produktom takim, jak: jaja, ryby i inne owoce morza, ale także w ograniczonym zakresie mięsom czy podrobom. Szczególnie zaleca się spożywanie owoców morza, dziczyzny czy mięsa z królika. Szczególną uwagę należy jednak zwrócić na mięso kurcząt: najlepiej kupować tylko kurczaki zagrodowe lub z zaufanego źródła.

Na miejscu czwartym piramidy uplasowały się bogate w liczne składniki odżywcze – w tym niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe – orzechy i pestki. Najcenniejsze są orzechy macadamia zawierające bardzo dużo kwasów omega-9. Cenne właściwości ma także kokos.

Piąte miejsce w piramidzie przypada produktom z grupy superfoods, czyli wszystkim tym produktom spożywczym, które są naturalne, nieprzetworzone i zawierają wyjątkowi cenne składniki odżywcze, jak np. czosnek, jarmuż, jagody acai, jagody goji, brokuły, olej lniany, sok z aceroli czy młody jęczmień.

Miejsce szóste w piramidzie zajmują owoce: okazuje się, że nie powinniśmy jeść ich zbyt wiele. Są, oczywiście zdrowe, ale zawierają naturalny cukier – fruktozę – przez co mają wyższą kaloryczność i wyższy indeks glikemiczny niż warzywa. Najlepszą dawką są 2 sztuki owoców dziennie.

Przedostatni segment piramidy należy do zdrowych kasz: czyli gryki, amarantusa, komosy ryżowej, oraz jedynej zasadotwórczej kaszy, czyli kaszy jaglanej. Stanowią bogate źródło magnezu, błonnika i wolno uwalnianej energii.

Na najwyższym – ósmym – miejscu piramidy zdrowego żywienia znalazły się suplementy diety. Jest ich na rynku bardzo dużo, szczególna uwagę należy zwrócić na te z zawartością witaminy D, ponieważ na jej niedobory często cierpimy w okresie jesienno-zimowym. Suplementy diety powinny być dobierane indywidualnie, zaś ich rodzaj i ilość konsultowana ze specjalistą.