Pora na garść informacji.

Pijmy wodę!

Kategoria: porada

Woda jest niezbędna człowiekowi do przeżycia. Towarzyszy nam każdego dnia, stanowiąc nieodzowny element diety. Warto więc wiedzieć, jakie konsekwencje mają jej niedobory, a na co może nam pomóc.

Rola wody w organizmie

W średnim ujęciu, woda stanowi nawet 70% masy ciała dorosłego człowieka. Jest niezbędnym uzupełnieniem spożywanego przez ludzi pokarmu, ponieważ bierze aktywny udział w procesie metabolizmu i jest środkiem wewnątrzustrojowego transportu m.in. produktów przemiany materii, substancji odżywczych, hormonów i enzymów. Poza tym woda odpowiada również za regulację temperatury organizmu i nawadnia go.

Woda jako lekarstwo

Woda stanowi doskonały środek w zapobieganiu bądź uśmierzaniu wielu dolegliwości. Jest bardzo dobrym sposobem na zgagę, pomaga również przy migrenach – powodowanych często jej niedoborem. Woda sprawdza się w profilaktyce choroby niedokrwiennej serca, a także pomaga w obniżeniu ciśnienia krwi i stężenia złego cholesterolu, uśmierza też bóle reumatyczne – regularne jej picie obniża przy tym ryzyko reumatyzmu. Pomaga w walce z niestrawnością i kłopotami jelitowymi oraz chroni przed nowotworami układu pokarmowego, pęcherza czy piersi. Poza tym picie wody usprawnia funkcjonowanie serca, o ponad 40% niwelując ryzyko wystąpienia zawału.

Woda na zgrabną sylwetkę

Picie wody to także doskonały sposób na walkę z nadwagą i dbanie o zdrową sylwetkę. Woda obniża uczucie łaknienia, dlatego doskonale sprawdza się w przypadku osób walczących z dodatkowymi kilogramami. Stymuluje metabolizm i usprawnia trawienie, ma właściwości detoksykacyjne i oczyszczające. Pomaga też w kształtowaniu sylwetki i walce z cellulitem oraz zwiększa wydolność w trakcie ćwiczeń.

Dobrze nawodniony organizm znacznie sprawniej funkcjonuje. Oprócz zwiększenia wydajności, woda poprawia również koncentrację i usprawnia działanie połączeń nerwowych – poprawia przy tym ogólne samopoczucie oraz wygląd, gdyż nawilża skórę, zwiększając jej elastyczność i wyrównując koloryt.

Ile pić wody dziennie?

Lekarze i dietetycy sugerują, by pić przynajmniej 2,5 litra płynów dziennie – płynów rozumianych nie tylko jako woda, ale także jako herbaty ziołowe, soki czy zupy. Nie należy przekraczać ilości 1-1,5 litra spożywanej wody na godzinę ani pić więcej niż 5 litrów wody na dobę, gdyż może to zaburzyć gospodarkę elektrolitową organizmu. Przewodnienie, które może być efektem wypicia np. 5 litrów wody w ciągu kilku godzin, może prowadzić nawet do śmierci.