Pora na garść informacji.

Pietruszka – na zdrowie!

Kategoria: zdrowe odżywianie

Pietruszka jest jedną z najpopularniejszych w Polsce roślin wykorzystywanych w kuchni. Mało kto jednak wie, jak bogate – oprócz walorów kulinarnych – są jej właściwości zdrowotne.

Skąd się wzięła pietruszka?

Pietruszka naturalnie rośnie w północno-zachodniej Afryce, na Wyspach Kanaryjskich, Półwyspie Apenińskim i Bałkanach. W pozostałych częściach świata, w których występuje – w tym w Polsce – została sprowadzona jako roślina uprawna, choć obecnie tam także spotyka się jej dzikie formy. Pietruszka jako roślina uprawna jest szeroko wykorzystywanym kulinarnie warzywem, zjadamy zarówno jej korzeń i liście. Jest składnikiem przede wszystkim zup i sosów, ale również omletów, kanapek czy orzeźwiających napojów. Z pietruszki tworzy się również specjalne olejki stosowane w medycynie. Olbrzymią zaletą pietruszki jest także to, że bardzo łatwo ją wyhodować nawet w warunkach domowych.

Co zawiera pietruszka?

Zarówno korzeń pietruszki, jak i jej zielona część są bardzo bogatymi źródłami wielu składników odżywczych oraz witamin. W natce pietruszki znajdują się olbrzymie ilości prowitaminy A, która ma pozytywny wpływ na nasz wzrok. Pietruszka zawiera w sobie dużo chlorofilu, który pomaga w zapobieganiu i leczeniu wielu odmian raka oraz miażdżycy. Warto też zwrócić uwagę na naturalnie występujące obok siebie krwiotwórcze żelazo i witaminę C, która pomaga w jego wchłanianiu i jest jednocześnie silnym przeciwutleniaczem. Poza tym to zdrowe warzywo jest źródłem witamin z grupy B, kojących nerwy i kwasu foliowego, ważnego dla kobiet w ciąży. Jednocześnie znajdziemy w niej – oprócz żelaza – takie składniki odżywcze jak magnez, wspierający pracę mięśni, fosfor i wapń, ważne dla zdrowia kości i zębów, potas i sód, regulujące gospodarkę wodną organizmu czy mangan, niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

Jak to działa?

Z uwagi na tak bogatą zawartość witamin i składników odżywczych pietruszka ma szereg właściwości bardzo korzystnie wpływających na nasze zdrowie. Usprawnia działanie układu odpornościowego, krążenia i pokarmowego, wzmacniając jednocześnie serce. Niweluje stężenie złego cholesterolu, uśmierza stany zapalne oraz oczyszcza organizm z toksyn i zanieczyszczeń, poprawiając pracę nerek i wątroby. Zawarte w niej żelazo pomaga w walce z anemią. Pietruszka ma również właściwości moczopędne i skutecznie wspomaga proces trawienia. Zawarta w tym warzywie witamina A korzystnie wpływa na wzrok, zaś codzienne spożywanie pietruszki likwiduje nieprzyjemny zapach z ust i powstrzymuje powstawanie uczucia zgagi.

Poza tym pietruszka poprawia higienę jamy ustnej, wzmacnia zęby oraz zapobiega infekcjom górnych dróg oddechowych. To popularne w Polsce warzywo dodatkowo pozytywnie wpływa na kondycję naszych stawów, wzmacniając je, a ponadto usprawnia wydolność całego organizmu. Najlepiej spożywać świeżą pietruszkę (wcześniej dokładnie ją myjąc) w postaci przyprawy zarówno do dań, jak i do napojów.

Podsumowując, najważniejsze zalety pietruszki to:

  • fakt, że pomaga usuwać toksyny z organizmu,
  • korzeń ma właściwości moczopędne, polecany jest więc osobom z obrzękami i problemami z zatrzymaniem płynów w ciele,
  • zawiera witaminę A poprawiającą wzrok,
  • zawiera apiol i mirystycynę, działające dezynfekująco i moczopędnie,
  • łyżka stołowa natki pietruszki pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę C,
  • można ją mrozić,
  • można ją wyhodować samodzielnie w domu na parapecie – będzie dobra cały rok,
  • może być składnikiem sosów, zup i omletów oraz kanapek, ale też można ją dodawać do orzeźwiających napojów.