Pora na garść informacji.

Pierwszy maraton – jak się przygotować?

Kategoria: aktywność fizyczna

Przygotowania zależą od tego, czy mamy już za sobą pierwszy półmaraton. Jeśli tak, treningi przygotowawcze powinny wyglądać podobnie, z tą różnicą, że dystans treningowy powinien wynosić 25-30 km. Jeśli jesteśmy na samym początku drogi i wciąż trenujemy na dystansach do 10 km, warto spróbować swoich sił w półmaratonie.

Moda na sport nie przemija, biegi są coraz popularniejszą formą sportowej rozrywki. Do treningu należy podejść spokojnie i metodycznie. Przed rozpoczęciem przygotowań warto udać się do lekarza i poprosić o komplet badań – monitorowanie stanu naszego organizmu jest bardzo ważnym elementem. W końcu przez najbliższy okres będzie nieco forsowany. Najistotniejsze w przygotowaniu do biegu jest:

  • Zdrowie – trening nie powinien nas wyniszczać, wyładowywać i powodować bólu ani kontuzji. W internecie znajduje się wiele planów treningowych w zależności od stopnia naszego przygotowania. Jeśli czujemy, że nie dajemy rady, zróbmy przerwę. Kontuzjowani na pewno nie weźmiemy udziału w biegu.
  • Metodyczność – trening należy przeprowadzać w odpowiednim tempie. Tak samo, jak trenowanie, ważne są przerwy regeneracyjne. Warto pamiętać, że (w zależności jakim czasem dysponujemy) przyrost treningowy nie powinien przekraczać 10% tygodniowo.
  • Długie biegi – nie chodzi o dystans, ale o czas. Warto przyzwyczajać się do nieprzerwanej aktywności przez 3-4 godziny. Nasze ciało musi poznać ten rodzaj wysiłku.
  • Dobre odżywianie – wysiłek fizyczny powoduje utratę żelaza, należy je uzupełniać, najlepiej za pomocą zbilansowanej diety. Mile widziane będzie również jedzenie bogate w węglowodany, które są niezbędne naszemu organizmowi podczas wysiłku.
  • Relaks przed startem – przed startem należy odpocząć. Co najmniej tydzień wcześniej, dobrze jest również zmniejszyć intensywność treningów. Zebrane pokłady energii zaprocentują podczas właściwego biegu.
  • Sen – podstawa każdej aktywności fizycznej. Ciało i umysł muszą być wypoczęte, by dobrze działać. Osiem godzin snu na dobę w naturalnym rytmie to absolutna podstawa podczas treningu.

Przygotowując się do naszego startu nie jesteśmy sami. Większość z nas z pewnością ma znajomych, którzy tę drogę mają już za sobą. Warto korzystać z ich doświadczenia – nie bójmy się pytać i prosić o pomoc, przecież wszyscy biegacze to jedna rodzina.