Pora na garść informacji.

Owoce jagodowe w diecie

Kategoria: zdrowe odżywianie

Owoce jagodowe to dar lata. Lekkie i smaczne, są również niezwykle zdrowe.

Dzielimy je na trzy grupy: jagody właściwe – powstają z dolnej lub górnej zalążni (winogrona, agrest, porzeczki, żurawina, borówki, jagody), jagody złożone – są jagodami z wyglądu, ale botanicznie należą do złożonych pestczaków (maliny, jeżyny) oraz jagody rzekome – powstają z rozrośniętego dna kwiatu (poziomki, truskawki). Pełnym wyborem owoców jagodowych możemy cieszyć się krótko – w miesiącach letnich. Przez pozostałą część roku, sięgajmy po nie w postaci mrożonej.

Przyjemność bez ograniczeń

Owoce jagodowe mają niski indeks glikemiczny, niewiele kalorii i mnóstwo wartości odżywczych. To prawdziwa bomba antyoksydantowa. Antyoksydanty, czyli przeciwutleniacze, zwalczają wolne rodniki, odpowiadające za proces starzenia się komórek, a nawet inicjowanie procesów nowotworowych. Antyoksydanty mają też działanie przeciwzapalne. W owocach jagodowych występują przede wszystkim pod postacią polifenoli (największa grupa substancji wchodzących w skład antyoksydantów), przeciwdziałających miażdżycy, wspomagających regulację stężenia cholesterolu we krwi i hamujących produkcję glukozy w wątrobie, co ma znaczenie w profilaktyce cukrzycy.

Wachlarz smaków i wartości

Najbardziej popularne na naszych stołach są truskawki. To owoce, na które czekamy przez cały rok – ze względu na wspaniały smak. Jedzmy je jak najczęściej, nie tylko ze względu na walory kulinarne. Truskawki to zastrzyk witaminy C (niewielka ich garść pokrywa dzienne zapotrzebowanie człowieka na tę witaminę). Zawierają również magnez, potas, fosfor, wapń, krzem i mangan – pierwiastki ważne dla kości, zębów, skóry, włosów i paznokci, a także dla prawidłowego funkcjonowania mięśni, regulacji ciśnienia tętniczego, pracy serca oraz układu nerwowego. Truskawki są też dobre dla osób z nadkwasotą. Jedyny minus truskawek stanowią ich właściwości alergizujące. Dlatego z dużą ostrożnością powinno się je podawać dzieciom (najwcześniej dopiero powyżej drugiego roku życia). Nie mniej wartościowe są pozostałe owoce jagodowe. Maliny zawierają witaminy B1, B2, B6, C i E, poprawiające odporność i są bogate w żelazo i miedź – zapobiegające anemii. Owoce te działają przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie i przeciwgorączkowo (dzięki zawartości kwasu salicylowego). Sięgajmy również po jagody i borówki, które wspomagają wzrok i procesy trawienne. W Polsce od niedawna można również kupić jagody goji. Są to owoce kolcowoju pospolitego. Azjatycka medycyna naturalna wykorzystuje je od 2500 lat. Stanowią one źródło wielu witamin: B1, B2, B6, C i E. Działają przeciwnowotworowo, obniżają ciśnienie, stymulują układ immunologiczny. Nie powinny ich jednak jeść osoby przyjmujące leki przeciwzakrzepowe. Substancje zawarte w tych owocach działają przeciwzakrzepowo i zwiększają ryzyko krwotoku.

Dla tych wszystkich korzyści, sięgajmy po owoce jagodowe jak najczęściej. Latem po świeże, a przez cały rok po ich przetwory i mrożonki.