Pora na garść informacji.

Odżywianie wspomagające trening

Kategoria: aktywność fizyczna

W trakcie uprawiania sportu zużywamy mnóstwo energii. Co jeść i pić, by trening był bardziej efektywny?

Codzienna aktywność fizyczna jest kluczowa dla utrzymania organizmu w dobrym zdrowiu. Coraz więcej osób ćwiczy regularnie – biega, uczęszcza na siłownię, uprawia sporty drużynowe. Aby trening był skuteczny i prawidłowo przeprowadzony, należy wspierać go odpowiednio skomponowanymi posiłkami. Właściwa ilość płynów oraz energetyczne, zdrowe przekąski powinny zwiększyć wydajność organizmu w trakcie wysiłku fizycznego.

Na początek

Zanim w pełni oddamy się aktywności, warto zadbać o wsparcie energetyczne. Ciekawym pomysłem na rozruch przed treningiem jest guarana – zastrzyk naturalnej energii. Preparat z guarany wspomaga efektywność i wydajność treningu oraz przyspiesza regenerację mięśni po jego zakończeniu. W przyrodzie guarana występuje pod postacią Paulinia Guarana. Jej zwyczajowe nazwy to cierniopląt, guarana lub osmęta. Roślina ta występuje w warunkach naturalnych w dorzeczu Amazonki – w Brazylii. Z jej nasion sporządzany jest napój, który zwiemy guaraną. Słynie on z właściwości pobudzających, ponieważ zawiera dużą ilość kofeiny (cztery razy więcej niż ziarna kawowca!). Guarana zastosowana przed treningiem wydłuża zdolność organizmu do aktywności, stymulując go do wytężonej pracy. Dietetycy podkreślają również jej walory zdrowotne, takie jak: działanie detoksykujące, pozytywny wpływ na układ trawienny, działanie antybakteryjne i przeciwutleniające.

W trakcie

Podczas wytężonej aktywności fizycznej niezbędne jest stałe uzupełnianie płynów. Oprócz wody mineralnej, która stanowi naturalne uzupełnienie utraconych płynów i źródło wartości odżywczych, dobrze sięgnąć po inny, niezwykle wartościowy specyfik – wodę kokosową. Ma ona w składzie łatwo przyswajalne węglowodany pod postacią elektrolitów i cukrów, jednak zawiera zdecydowanie mniej cukru niż wiele napojów energetycznych oferowanych sportowcom. Można ją polecić osobom dbającym o linię – w 200 mililitrach zawiera niespełna 6 kalorii, a przy tym ma sporo potasu i sodu – minerałów niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Woda kokosowa jest dobrze tolerowana, a picie jej w trakcie treningu nie powoduje uczucia przepełnienia żołądka, co stanowi szczególną zaletę dla sportowców.

Po

Moment po zakończeniu treningu to dobry czas na energetyczną przekąskę. Odpowiedni wybór to banan – najlepiej w pełni dojrzały (co możemy rozpoznać po intensywnie żółtym kolorze skórki oraz pojawiających się na niej ciemnych kropkach). Wyrazisty żółty kolor banana wskazuje na wysoką zawartość cukrów, które dostarczone po treningu, przywracają mięśniom energię, a organizmowi witaminy C i E, działające przeciwutleniająco na komórki. Banany są również niezwykle zasobne w magnez i potas, które wspomagają serce i mięśnie. To idealne wsparcie po wzmożonym wysiłku fizycznym. Dobrą propozycją są również suszone daktyle, które uzupełnią niedobór glikogenu w mięśniach. Są też znakomitym źródłem potasu, regulującego pracę mięśni.

Odpowiednia dieta z pewnością pomoże uczynić trening bardziej efektywnym.