Pora na garść informacji.

Niesamowity kokos

Kategoria: zdrowe odżywianie

Kokos kojarzymy z egzotyką i lazurowymi wodami. Jest on bardzo cennym składnikiem naszej diety.

Kokos jest obecnie sprowadzany z południowej Azji, Malezji i Polinezji, a także Ameryki Południowej. Pod twardą skorupą znajduje się biały miąższ oraz mleczko kokosowe. Z orzechów powstają wiórki, bezglutenowa mąka, mleko czy cukier kokosowy. Te produkty charakteryzują się właściwościami przeciwbakteryjnymi, przeciwwirusowymi i przeciwgrzybicznymi, które wpływają na wzmocnienie układu odpornościowego.

Kokos jest polecany osobom z podwyższonym BMI, ponieważ ma pozytywny wpływ na zmniejszanie obwodu pasa oraz obniżanie BMI. Świeży miąższ pomoże utrzymać uczucie sytości na długo. Nie należy jednak zapominać, że kokos jest kaloryczny. Porcja 100 g miąższu kokosowego ma ok. 350 kcal, z czego większość to tłuszcze, bo z ok. 33 g, 15 g to węglowodany i 3 g to białko.

Miąższ kokosa obfituje również w bogactwo kwasów MCT, czyli średnio łańcuchowych kwasów tłuszczowych, wśród których wyróżniamy kwasy: kaprylowy, kaprynowy, laurynowy i mirystynowy. Ich wyjątkowość wynika z faktu, iż są one łatwiejsze do strawienia niż tłuszcze zwierzęce, które zawierają cholesterol. Dzięki temu, że łańcuchy tych kwasów są średniej długości (od 8 do 14 atomów węgla), nasz organizm łatwiej je metabolizuje. Ich droga jest krótsza, gdyż bezpośrednio z jelit trafiają od razu do wątroby i tam są przetwarzane na energię. Kwasy MCT nie powodują też nagłego skoku insuliny, ponieważ mają niski indeks glikemiczny, a dzięki zawartości błonnika wspierają trawienie i spalanie kalorii.

Olej kokosowy z kolei zwiększa przyswajalność kwasów tłuszczowych omega-3. Tłuszcz kokosowy podwyższa też ilość „dobrego” (HDL) cholesterolu i jednocześnie powoduje obniżanie „złego” (LDL), reguluje stężenie cukru we krwi i wpływa na normalizację ciśnienia tętniczego. Olej kokosowy wspaniale sprawdza się nie tylko w kuchni, ale jest też powszechnie stosowany w kosmetyce i aromaterapii.

Kokos jest też bogatym źródłem składników mineralnych oraz witamin. Zawiera potas, który odpowiada za regulację ciśnienia krwi, żelazo, działające krwiotwórczo, magnez, wzmacniający mięśnie i kojący układ nerwowy, sód, regulujący gospodarkę wodną organizmu oraz cynk, poprawiający stan włosów i paznokci. Wśród najbardziej cennych witamin zawartych w orzechu kokosowym znajduje się witamina C, która nie tylko podnosi odporność, ale jest też ważnym antyoksydantem, zwalczającym wolne rodniki i przeciwdziałającym stanom zapalnym. W kokosie znajdziemy również witaminy z grupy B, które pozytywnie wpływają na sprawność układu nerwowego, kwas foliowy – szczególnie istotny dla kobiet w ciąży, gdyż przeciwdziała wadom rozwojowym płodu oraz witaminę K, odpowiadającą za właściwą krzepliwość krwi.

Warto również sięgnąć po wodę kokosową, która ma strukturę bardzo zbliżoną do osocza, dzięki czemu świetnie nawadnia, a ze względu na zawartość magnezu i wapnia wspiera procesy regeneracyjne.

Taka różnorodność postaci, pod którymi możemy znaleźć kokosa, pozwala nam na wybór i urozmaicanie naszego codziennego menu w ten wartościowy składnik.