Pora na garść informacji.

Motyl Hashimoto – dieta w zapaleniu tarczycy

Kategoria: porada

Choroba Hashimoto jest najczęstszym rodzajem przewlekłego zapalenia tarczycy i jednocześnie podstawową przyczyną pierwotnej niedoczynności gruczołu tarczowego. Wiąże się z nią szereg nieprzyjemnych objawów, które można naturalizować choćby poprzez specjalną dietę.

Choroba kobiet?

Hashimoto, czyli przewlekłe zapalenie tarczycy, jest kojarzone przede wszystkim z kobietami, ale choć chorują one na to schorzenie nawet dwadzieścia razy częściej niż mężczyźni, to i ci są na nie narażeni. Najczęściej występuje u osób w przedziale wiekowym od 45 do 65 lat. Choroba ma charakter autoimmunologiczny i niestety, bardzo trudno ją zdiagnozować na wczesnym etapie. Najczęściej dochodzi do tego dopiero wtedy, gdy następuje niedoczynność tarczycy.

Objawy

Choroba Hashimoto jest tak trudna do zdiagnozowania, gdyż jej objawy często są niewłaściwie interpretowane. Zresztą, trudno się dziwić, gdyż przewlekłe zapalenie tarczycy sprawia, że osoba dotknięta tym schorzeniem odczuwa permanentne przemęczenie oraz senność, co łączy się z problemami z koncentracją i pamięcią. Tym stanom może towarzyszyć huśtawka nastrojów, lęki, uczucie zimna, a także objawy fizyczne, takie jak bardzo obfite cykle miesiączkowe, pogorszenie się stanu włosów i ich wypadanie, szorstka i przesuszona skóra, bóle mięśniowe czy nagłe przybieranie na wadze. Wszystkie te objawy zawsze da się „jakoś” wytłumaczyć, szczególnie gdy cierpi na nie kobieta w średnim wieku. Należy więc pamiętać, że wcale nie muszą to być naturalne efekty procesu starzenia, tylko ważne sygnały chorobowe.

Spowolnione trawienie

Choroba Hashimoto powoduje drastyczne spowolnienie metabolizmu. To główny powód nagłego tycia osób chorych na niedoczynność tarczycy. Z tego powodu dieta osób chorych na Hashimoto powinna być bogata w produkty zawierające białko. Jest ono nie tylko niezbędnym składnikiem odżywczym regulującym szereg zachodzących w organizmie procesów, ale także pomaga w odchudzaniu, gdyż do jego trawienia potrzebna jest większa ilość kalorii niż samo dostarcza. Ważne jednak, by w spożywanych produktach bogatych w białko było jednocześnie mało cukrów i tłuszczów. Osoby chore na Hashimoto powinny przy tym unikać krowiego mleka, gdyż stymuluje ono tarczycę, poza tym chorobie tej często towarzyszy nietolerancja laktozy.

Błonnik i dobre węglowodany

Spowolniony metabolizm można również skutecznie wspomagać, spożywając produkty bogate w błonnik, takie jak kukurydza, nasiona dyni, słonecznika czy sezamu oraz warzywa i owoce. Błonnik oczyszcza przewód pokarmowy z toksyn, wspomaga układ trawienny i procesy wydalania, zmniejszając przy tym uczucie głodu. Podstawą diety Hashimoto powinny być także tzw. dobre węglowodany, czyli te o niskim indeksie glikemicznym, dzięki czemu długo utrzymuje się poczucie sytości, chroniące przed nagłymi atakami głodu. Mają one bardzo dobry wpływ na gospodarkę energetyczną, wzmacniają organizm, a także wspomagają pracę mózgu i koncentrację. Co ciekawe, dobre węglowodany mają też swój udział w podtrzymywaniu wysokiego poziomu serotoniny, czyli hormonu szczęścia oraz zawierają błonnik. Dobre węglowodany występują na przykład w nieprzetworzonych produktach spożywczych – pełnoziarnistym pieczywie i makaronach, owsiance, kaszy gryczanej, brązowym ryżu, otrębach i płatkach owsianych.

Uwaga! Osoby chore na Hashimoto powinny szczególnie unikać produktów bogatych w gluten oraz nabiału z uwagi na zawartość laktozy.