Pora na garść informacji.

Moda na bieganie – moda na zdrowie!

Kategoria: aktywność fizyczna

Coraz więcej Polaków biega. Amatorsko, ale i wyczynowo, startując w półmaratonach i maratonach. Bieganie jest modne i zdrowe!

Na zachodzie bieganie już od dawna stanowi element stylu życia. Biega się bardziej świadomie, nie tylko po to, by odreagować stres, ale regularnie, na co dzień, dla korzyści zdrowotnych. W Polsce bieganie jest coraz częściej wybieraną formą aktywności, jednak Polacy często podejmują decyzję o rozpoczęciu treningu bez odpowiedniego przygotowania i rozeznania w temacie, przez co narażają się na kontuzje. Jak zacząć biegać, by czerpać z tej czynności same korzyści?

Dobre przygotowanie

Sporą rolę w odpowiednim przygotowaniu do biegania odgrywa dobór stroju. Przed wszystkim strój powinien zapewniać komfort swobodnego poruszania się, nie może więc być zbyt obcisły. Zapobiegnie to nieprzyjemnym otarciom. Ubranie powinno też być lekkie i przewiewne, a jeśli biegamy jesienią i zimą najlepiej sprawdzi się odzież termoaktywna, która zapobiega utracie ciepłoty organizmu mimo pocenia. Ważny jest również dobór odpowiedniego obuwia. Buty do biegania powinny być przynajmniej o pół rozmiaru większe, niż buty używane na co dzień, ponieważ w czasie biegania stopy mogą nieznacznie puchnąć. Ważne jest też podłoże, po którym będziemy biegać. Jeśli będzie to asfalt, należy wybrać adidasy z dobą amortyzacją, czyli takie, które mają płaski bieżnik oraz miękką, wyczuwalną amortyzację. Do biegania po naturalnym podłożu, na przykład po lesie, warto zainwestować z kolei w obuwie z dobrym bieżnikiem, z wieloma żłobieniami. Będzie lepiej trzymać się podłoża, a amortyzację zyskuje się właśnie dzięki bardziej miękkiemu podłożu. Poza strojem potrzebujemy jeszcze tylko chęci i charakteru! Warto się przełamać, choć na początku z pewnością nie będzie łatwo.

Konsekwencja

Początkowo może być trudno. Mało kto może od razu przebiec kilkukilometrową trasę. Początkujący biegacz, bez kondycji, często z nadwagą (wiele osób zaczyna biegać by schudnąć) może szybko poczuć „serce w gardle”. Ważne, by się nie zniechęcać. Bieganie zaczynamy od spokojnego truchtu, w tempie niemal szybkiego marszu (na forsowanie się przyjdzie czas, gdy już wyrobimy kondycję). Kiedy się zmęczymy, należy przejść w równy, spokojny marsz i wrócić do biegu, gdy organizm się uspokoi. Trzy do czterech takich treningów tygodniowo szybko przyniesie wymierne efekty.

Korzyści

Szczupła sylwetka, odporność na choroby, doskonałe samopoczucie – w trakcie wysiłku fizycznego wydziela się hormon szczęścia – serotonina. To tylko kilka korzyści z biegania. Podczas biegu na powietrzu dotleniamy organizm. Bieganie to również profilaktyka chorób układu krążenia. Gdy pracują mięśnie nóg, krew prawidłowo krąży w organizmie, nie odkłada się w żyłach, co zwykle jest przyczyną powstawania żylaków, które mogą prowadzić do niebezpiecznych powikłań, jak zakrzepica. Taka forma aktywności, to również dobry sposób na podtrzymanie relacji towarzyskich. Biegajmy z rodziną i znajomymi, a jeśli biegamy sami, wykorzystajmy ten czas na oczyszczenie umysłu i przemyślenia nad samym sobą.

Dieta

Dobrze jest połączyć bieganie z odpowiednią dietą. Przed biegiem możemy wesprzeć się łykiem napoju z guarany dla podniesienia energii. W trakcie powinniśmy pić, by uzupełniać utracone płyny – najlepsza jest niegazowana woda mineralna, można również sięgnąć po wodę kokosową, która stanowi naturalny, niskokaloryczny izotonik. Po treningu dobrze zjeść dojrzały banan, który ma wysoki indeks glikemiczny, zawiera też dużą ilość potasu, elektrolitu niezbędnego dla organizmu.

Bieganie to nie tylko moda, to styl życia – życia na wysokich obrotach, w doskonałym zdrowiu!