Pora na garść informacji.

Kulinarne nawyki, które warto zmienić

Kategoria: porada

Mniej smaż

Smażone mięso, smażone warzywa – lubimy wrzucać na patelnię obficie polaną olejem praktycznie wszystko, co nam przyjdzie do głowy. To fatalne kulinarne nawyki. Zamiast usmażyć kurczaka, przyrządź go w piekarniku, zgrilluj, ugotuj na parze bądź ewentualnie – usmaż bez tłuszczu. Kiedy już zdecydujesz się na smażoną potrawę, zadbaj o to, by nie miała ona bardzo grubej (smacznej, ale niezdrowej i tuczącej!) panierki oraz by jej czas przebywania na patelni był możliwie krótki. Warzywa czy mięso nie muszą pływać w oleju, by się usmażyć – wystarczy kilka kropel tłuszczu, by osiągnąć zamierzony efekt kulinarny.

W kuchni nie musimy ograniczać się tylko do soli i pieprzu. Warto sięgnąć po rozmaryn, kolendrę, bazylię czy estragon. Doskonale uzupełnią smak naszych potraw.

Używaj ziół

Często zapominamy o ziołach. Stosujemy sól, pieprz, sproszkowane warzywa, pikantne przyprawy, jednak jak często używamy cząbru, estragonu, lubczyku czy rozmarynu? Ziołami można wydobyć fantastyczny smak potraw, idealnie je przyprawić, a jednocześnie – wzbogacić posiłek o dodatkowe witaminy i składniki mineralne. Niech zatem bazylia, koperek czy pietruszka na stałe zagoszczą w Twojej kuchni!

Ogranicz tłuste potrawy

Za tłuste posiłki uznajemy głównie smażone na głębokim oleju mięsa czy gęste sosy. Ale produkty takie jak oliwa, śmietana, majonez, ser (szczególnie ten kanapkowy, żółty oraz homogenizowany) również w bardzo dużej mierze składają się z tłuszczu. Zamiast nich częściej stosuj produkty odtłuszczone, dietetyczne, jak na przykład chudy twaróg.

Dbaj o urozmaicenie

Jeśli co drugi dzień serwujesz domownikom ziemniaki z kurczakiem i surówką koniecznie to zmień! Brak pomysłów na obiad nie powinien kończyć się na przyrządzeniu trzeci raz w tygodniu tej samej potrawy. Różnorodność spożywanych produktów spożywczych gwarantuje zdrowie. Nasz organizm potrzebuje wielu różnych witamin i składników odżywczych – dostarczy je właśnie zróżnicowana dieta. Ziemniaki z powodzeniem zastąpisz pełnowartościową kaszą, ryżem, makaronem. Prócz kurczaka istnieje mnóstwo innych rodzajów mięsa: wołowina, cielęcina, wieprzowina, ryby – o ile są dobrej jakości i świeże, jedz je na zdrowie!

Zamiast słodkich jogurtów postaw na maślankę

Mleko o smaku czekolady lub owocowym, jogurty truskawkowe, brzoskwiniowe – smakują świetnie, ale nie są tak zdrowe, jak na przykład jogurt naturalny bądź maślanka. Zamiast deseru w postaci słodkiego nabiału wybierz więc kefir – zawarte w nim bakterie fermentacji mlekowej oraz ograniczona ilość cukru pozytywnie wpłyną na Twoje samopoczucie.

Zamiast sięgać po białe pieczywo, wybierz chleb razowy

Pełnoziarniste pieczywo zawiera dużo więcej witamin, błonnika, a także żelaza i magnezu niż biały chleb pieczony z wysoko przetworzonej mąki. Nie sięgaj więc w sklepie po białe bułeczki. Poszukaj chleba na naturalnym zakwasie – prócz wcześniej wymienionych składników prozdrowotnych wpływa on też bardzo korzystnie na funkcjonowanie układu pokarmowego.