Pora na garść informacji.

Które owoce są najbardziej kaloryczne?

Kategoria: zdrowe odżywianie

Jedzenie owoców jest bardzo zdrowym nawykiem, jednak czy można jeść je bez ograniczeń? Okazuje się, że są owoce, które zawierają bardzo dużo kalorii i nie należy spożywać ich zbyt dużo, by nie mieć kłopotów z nadwagą.

5 porcji w ciągu dnia

Dietetycy zalecają spożywanie przynajmniej pięciu porcji owoców i warzyw w ciągu dnia. Świeże owoce są zdrowym i bogatym źródłem witamin niezbędnych dla rozwoju i prawidłowego funkcjonowania narządów, wzmocnienia kości i usprawniania zachodzących w organizmie procesów. Owoce o najbardziej wyrazistych kolorach i smaku zawierają bardzo dużą ilość przeciwutleniaczy i ich spożywanie obniża ryzyko zachorowań na nowotwory. Długotrwały niedobór owoców w codziennej diecie prowadzi do spadku odporności czy problemów ze skórą, włosami oraz wzrokiem. Jednak również wśród owoców znajdują się takie, które należy spożywać z umiarem ze względu na wysoką kaloryczność.

Owoce z nadwagą

Królem najbardziej kalorycznych owoców jest bez wątpienia banan. W 100 gramach tego słodkiego przysmaku może zawierać się nawet do 95 kalorii, więc cały banan może okazać się kaloryczną bombą o wartości blisko 180 kalorii – czyli niemal tylu, ile zawiera jeden pączek. Poza tym banan ma w sobie mnóstwo cukrów prostych, przez co sprzyja nagłym wahaniom poziomu glukozy we krwi, a tym samym odkładaniu się większej ilości tkanki tłuszczowej w organizmie. Wysoko kaloryczne okazują się również owoce winogrona, awokado oraz mango, które w 100 gramach mogą zawierać do 70 kalorii. Szczęśliwie nie mają takiego jak banany wpływu na wzrost i spadek cukru we krwi. Kolejnymi „tuczącymi” owocami, w przypadku których ilość zawartych w 100 gramach kalorii waha się w przedziale od 50 do około 70 kalorii, są: czereśnie, gruszki czy kiwi.

Więcej niż 40 kalorii w 100 gramach zawierają takie owoce jak brzoskwinie, śliwki, czarne jagody, pomarańcze, mandarynki, jabłka czy agrest.

Szczególną uwagę należy zwrócić na suszone owoce, ponieważ okazują się one bardzo kaloryczne. 100 gramów suszonych owoców może zawierać nawet do 300 kalorii!

Wspomniany przy okazji bananów indeks glikemiczny, czyli wpływ na wzrost i spadek glukozy we krwi, jest niekiedy ważniejszy niż sama ilość zawartych w produkcie spożywczym kalorii, na przykład bardzo wodniste i niskokaloryczne (35 kcal w 100 gramach) arbuzy mają indeks glikemiczny większy niż banany, a tym samym znaczny wpływ na odkładanie się tkanki tłuszczowej w organizmie.

Bez paniki

Choć zdarzają się owoce o zaskakująco wysokiej kaloryczności, nie należy popadać w żywieniową paranoję i zupełnie wykluczać ich z diety. Wystarczy pamiętać, by nie spożywać ich zbyt dużo – szczególnie przed snem. Pomimo wysokiej kaloryczności każdy z wymienionych owoców zawiera szereg niezbędnych witamin i składników odżywczych. Są one najbardziej skondensowane w… owocach suszonych. Należy zachowywać zdrowy umiar, wówczas nawet najbardziej kaloryczne z owoców nie zaszkodzą naszej sylwetce.