Pora na garść informacji.

Jedzenie, które obniża stężenie cholesterolu

Kategoria: zdrowe odżywianie

Zbyt wysokie stężenie cholesterolu we krwi powoduje choroby układu krążenia oraz serca. W walce z cholesterolem mogą pomóc produkty spożywcze, które niwelują jego zawartość.

Wpływ cholesterolu na ludzki organizm

Cholesterol jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania i rozwoju człowieka. Bierze czynny udział w wielu procesach na poziomie komórkowym, zapewniając ich stabilność i prawidłowy przebieg. Natomiast tzw. zły cholesterol to potoczna nazwa kompleksów białkowo-lipidowych znajdujących się w osoczu krwi, w skład których wchodzi także cholesterol. Wzrost stężenia cholesterolu we krwi oznacza zaburzenia w gospodarce lipidowej, które powodują miażdżycę i inne choroby układu krążenia. I choć to nie stricte cholesterol odpowiada za wspomniane dolegliwości, wahania jego poziomu świadczą o prowadzących do nich nieprawidłowościach.

Dieta przede wszystkim

Jednym z podstawowych sposobów walki z nadmiarem złego cholesterolu we krwi jest odpowiednia dieta, z której eliminuje się produkty podnoszące jego poziom. Istnieją również takie produkty spożywcze, które redukują zawartość złego cholesterolu – wzbogacanie w nie codziennej diety znacząco zmniejszy zatem ryzyko chorób i dolegliwości układu krążenia i serca.

NNKT!

Olbrzymi wpływ na obniżenie stężenia złego cholesterolu (i podwyższenie tego dobrego) we krwi mają niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). U osób regularnie spożywających produkty bogate w NNKT odnotowano bardzo niski wskaźnik zapadalności na choroby związane z układem krwionośnym i sercem. Optymalnym źródłem kwasów nienasyconych jest nieoczyszczony olej lniany. Jednak bogactwo kwasów tłuszczowych znajdziemy też w innych olejach roślinnych – oleju wiesiołkowym i z ogórecznika oraz oliwie z oliwek.

Innymi wartościowymi źródłami tłuszczów nienasyconych są ryby morskie (szczególnie te najtłustsze – makrela, dorsz czy sardynki) oraz produkty takie jak migdały, orzechy i owoce awokado.

Owoce, owsianka i czosnek

Nie tylko NNKT, ale też owoce, mają zbawienny wpływ na obniżenie złego cholesterolu we krwi. Najlepiej sięgnąć po te owoce, które zawierają duże ilości witaminy C, powstrzymującej transformację dobrego cholesterolu w zły oraz beta-karotenu, wzmacniającego naczynia krwionośne. W tym kontekście polecane są np. obfitujące w oba te składniki grejpfruty. Także błonnik znacząco przyczynia się do niwelowania stężenia złego cholesterolu we krwi. Doskonałym źródłem błonnika jest choćby popularna owsianka, ale bogate w niego są także pieczywo pełnoziarniste, kukurydzy i jęczmienia, nasiona dyni, słonecznika czy sezamu, kalafior, kapusta pekińska, szpinak, pomidory, maliny, porzeczki, agrest, kiwi, wspomniane już awokado czy rośliny strączkowe. Na koniec warto wspomnieć również o czosnku, który ma naturalne właściwości obniżające stężenie złego cholesterolu we krwi.