Pora na garść informacji.

Korzyści z jedzenia ryb

Kategoria: zdrowe odżywianie

Z uwagi na zawartość niezbędnych dla ludzkiego organizmu składników odżywczych ryby stanowią o wiele bardziej wartościowe dla człowieka pożywienie niż mięso wieprzowe, wołowe czy drobiowe. Warto więc je jeść nie tylko w Wigilię…

Ryby w polskiej kuchni

Choć Ministerstwo Zdrowia zaleca, by jeść ryby przynajmniej dwa razy w tygodniu, niestety, stają się one modne tak naprawdę raz w roku – przy okazji Bożego Narodzenia. Polacy rzadko włączają ryby do swojego jadłospisu, co najczęściej tłumaczą małą wiedzą na ich temat oraz na temat ich właściwego przyrządzania. Tymczasem ryby powinny stanowić jeden z filarów naszej diety.

Zdrowe tłuszcze

Ryby, szczególnie te tłuste, takie jak dorsz czy makrela, są bogate w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). Są one potrzebne do funkcjonowania, przy czym ludzki organizm nie jest w stanie sam ich wyprodukować. NNKT obniżają stężenie złego cholesterolu i rozszerzają naczynia krwionośne, znacznie zmniejszając tym samym ryzyko miażdżycy i chorób sercowo-naczyniowych. Zawarte w rybach NNKT biorą również udział w transporcie wody i elektrolitów przez błony komórkowe i surowicze, nawadniając organizm. Nienasycone kwasy tłuszczowe wpływają na prawidłową pracę mózgu oraz układu nerwowego, wyraźnie poprawiają wygląd skóry, włosów i paznokci oraz pomagają w odchudzaniu.

Niedobór nienasyconych kwasów tłuszczowych w organizmie może prowadzić do pogorszenia się stanu skóry i kłopotów z gojeniem się ran. Powoduje także stany zapalne, spadek odporności na infekcje i poważne zaburzenia w funkcjonowaniu i procesach zachodzących w większości narządów i tkanek.

Bogactwo składników odżywczych

Ryby są także bardzo cennym źródłem składników odżywczych. Zawierają bardzo dużo fosforu, chloru i wapnia. Dzięki temu ich jedzenie ma bardzo dobry wpływ na nasze zęby kości i stawy, a także zmniejsza ryzyko osteoporozy. W rybach znajduje się również dużo minerałów i mikroelementów. Zawierają sporo potasu, niezbędnego dla prawidłowej pracy serca i zapobiegającego obrzękom. Stanowią także dobre źródło siarki, wpływającej na zdrowie włosów, skóry i paznokci. Dostarczą nam magnezu, wpływającego na prawidłową pracę mięśni i żelaza, działającego krwiotwórczo. Ryby to także źródło manganu, niezbędnego dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, jodu, ważnego dla pracy tarczycy, cynku, wzmacniającego odporność i miedzi, zmniejszającej ryzyko osteoporozy. Dzięki bogactwu wartości odżywczych, witamin i mikroelementów spożywanie ryb opóźnia procesy starzenia i znacznie wzmacnia system odpornościowy człowieka. Obniża przy tym ciśnienie krwi i usprawnia funkcjonowanie serca. Co ciekawe, jedzenie ryb nie pozostaje bez wpływu na nasz układ nerwowy – liczne badania dowodzą, że poprawia ono koncentrację, uspokaja, a nawet ma działanie antydepresyjne.

Dietetycy zalecają spożywanie przede wszystkim ryb takich gatunków jak łosoś atlantycki, śledź, sardynki, morszczuk, dorsz, sola i mintaj. Są one najbogatsze w wymienione wyżej składniki odżywcze, witaminy i mikroelementy.

Jednak kobiety ciężarne, małe dzieci i osoby starsze powinny zachować ostrożność przy jedzeniu ryb. Mogą być one zanieczyszczone metalami ciężkimi. Bezpieczniejsze w tym wypadku wydaje się sięgnięcie po przebadany tran dobrej jakości.