Pora na garść informacji.

Jarmuż, warzywo o wyjątkowych właściwościach

Kategoria: zdrowe odżywianie

W ostatnich sezonach do łask wrócił jarmuż. Coraz częściej w restauracjach znajdziemy dania, w których jarmuż jest jednym ze składników, ale też coraz chętniej przyrządzamy go w domu. Czym jest jarmuż i co takiego kryje w sobie, że jest polecany przez żywieniowców?

Jarmuż to roślina dwuletnia z rodziny kapustowatych. Jest zbierany od września do początków zimy. Przypomina duże zielone liście kapusty i lepiej smakuje po zamrożeniu, ponieważ taki zabieg likwiduje jego lekką goryczkę.

Jak przygotować jarmuż?

Jarmuż można spożywać zarówno w formie surowej, jak i po obróbce termicznej. Stosuje się go do sałatek i zielonych koktajli, można wycisnąć z niego sok, ale też krótko ugrillować na chipsy, gotować w wodzie czy na parze, a także upiec. Przepisów z jarmużem jest mnóstwo – zaczynając od prostych sałatek czy koktajli, a kończąc na zupach, nadzieniach do cannelloni czy dodatkach do ryżu, kasz, a nawet jajecznicy.

Właściwości jarmużu

Jarmuż jest kopalnią witamin i składników mineralnych. Jak przystało na warzywo, jest niskokaloryczny, choć na pewno obróbka będzie miała wpływ na ostateczną kaloryczność dania. Jarmuż w formie surowej czy też gotowany na parze będzie niskokaloryczny, zaś ten smażony już na pewno zwiększy poziom przyjmowanej energii. Jarmuż jest bogaty w takie składniki mineralne jak wapń i potas, które m.in. odpowiadają za regulację ciśnienia krwi. Poza tym wapń jest podstawowym budulcem kości, ale także odpowiada za zdrowy stan uzębienia. Razem z potasem wpływa na sprawność mięśni oraz układu nerwowego, właściwy sen, a także ogólne samopoczucie. Jarmuż jest też źródłem wielu witamin – C, K oraz A. Witamina C jest znanym przeciwutleniaczem, który walczy z wolnymi rodnikami i wspiera naszą odporność. Witamina K odpowiada m.in. za krzepliwość krwi i tak jak witamina C wykazuje działanie antynowotworowe. Witamina A, a raczej jej prowitamina beta-karoten, również jest znanym przeciwutleniaczem. Wzmacnia system immunologiczny, opóźnia procesy starzenia, wpływa na jakość funkcjonowania narządu wzroku (m. in. zapobiegając kurzej ślepocie) oraz odpowiada za prawidłowe rogowacenie nabłonka. Wśród innych substancji antyrakowych w jarmużu znajdziemy również luteinę, zeaksantynę oraz sulforafan. Te barwniki są również ważne dla zachowania prawidłowego widzenia. Warto jednak pamiętać, że – jeśli chcemy, aby jarmuż w pełni zachował swoje cudowne właściwości – nie należy trzymać go na parze dłużej niż przez 3-4 minuty. Później jego wartości odżywcze ulegają zmniejszeniu.

Na co należy uważać?

Mimo iż jarmuż jest kopalnią dobrych składników, nie powinniśmy przesadzać z jego ilością – ze względu na występujący w nim kwas szczawiowy. Spożywanie jarmużu raz bądź dwa razy w tygodniu jest w zupełności wystarczające. Dodatkowo należy wiedzieć, że jarmuż należy do grupy roślin krzyżowych, co oznacza, że zawiera związki zwane goitrogenami. Cóż to takiego? Goitrogeny to związki wpływające na metabolizm jodu, obniżając jego stężenie w organizmie. W celu zmniejszenia niekorzystnego oddziaływania goitrogenów na nasz organizm możemy ich po części się pozbyć – poprzez uchylanie pokrywki i odparowanie tych związków podczas gotowania.